Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan
Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan

Sedang mencari inspirasi resep nasi tomato ayam lebonan chef wan yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal nasi tomato ayam lebonan chef wan yang enak selayaknya mempunyai aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari nasi tomato ayam lebonan chef wan, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan nasi tomato ayam lebonan chef wan enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi suguhan spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan nasi tomato ayam lebonan chef wan sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa membuat Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan menggunakan 28 jenis bahan dan 11 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan:
  1. Gunakan Bahan Ayam :
  2. Siapkan 5 ketuk ayam
  3. Gunakan 2 cawan air (untuk merebus)
  4. Gunakan 4 ulas bawang putih (dihiris halus)
  5. Siapkan 1 sudu besar serbuk kulit kayu manis
  6. Siapkan 1 sudu besar serbuk buah pala
  7. Sediakan 2 sudu besar serbuk lada hitam
  8. Sediakan 2 sudu besar serbuk lada putih (resipi asal guna β€œall spices”)
  9. Gunakan 1 sudu besar serbuk paprika
  10. Sediakan 1 sudu besar serbuk cili
  11. Siapkan 2 sudu besar minyak masak
  12. Sediakan Bahan Nasi :
  13. Sediakan 1 cawan Beras Basmathi Sultan 1211
  14. Siapkan 1 sudu besar minyak sapi (resipi asal guna mentega)
  15. Siapkan 2 sudu besar minyak masak
  16. Ambil 1 biji bawang besar (dihiris nipis)
  17. Siapkan 3 kulit kayu manis
  18. Gunakan 6 biji buah pelaga
  19. Sediakan 2 helai daun salam
  20. Gunakan 2 sudu besar tomato puri (hakak guna 1biji tomato kisar)
  21. Siapkan 1 biji tomato (dipotong dadu)
  22. Siapkan 2 cawan stok ayam (hasil rebusan ayam dan air di atas ☝🏼)
  23. Ambil 1/3 cawan kismis
  24. Ambil 50 gm badam (hakak tak masukkan)
  25. Gunakan 1 sudu besar garam
  26. Ambil Bahan Tambahan :
  27. Gunakan 3 tangkai daun ketumbar (dipotong kecil)
  28. Ambil 1/2 cawan bawang goreng
Langkah-langkah membuat Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan:
  1. Beras dibasuh bersih dan direndam selama 30minit.
  2. Ayam direbus seketika. Kemudian diperap dengan bawang putih, serbuk buah pala, serbuk kayu manis, serbuk lada hitam, serbuk lada putih, serbuk paprika, serbuk cili dan minyak masak. Perap selama 30minit juga.
  3. Tips tambahan πŸ˜…. Ni untuk senang sukat air dan beras untuk masak. Hakak masukkan dalam bekas lutsinar begini. Jadi senang nak sukat dan nampak takat air dan beras. Jap lagi masuk terus je dalam kuali. Tak payah sukat2 dah ehh🀭
  4. Panaskan minyak sapi dan minyak masak. Tumis bawang besar, kulit kayu manis, buah pelaga dan daun salam sehingga naik bau.
  5. Masukkan ayam yang diperap tadi. Goreng sehingga 3/4masak.
  6. Masukkan beras dan stok ayam. Kacau sebati.
  7. Masukkan kismis, tomato puri dan tomato yang di dadu. Kacau sebati.
  8. Masukkan ke dalam periuk nasi dan masak seperti biasa (resipi asal masak atas dapur je😬. Tapi hakak tak kuasa nak tunggu nasi masak, tu masak guna periuk nasi jela. Senang keje kan πŸ˜†)
  9. Setelah masak. Guna garfu untuk kacau nasi yang telah dimasak (tujuan untuk elak nasi patah).
  10. Sedia untuk dihidangkan. Boleh dinikmati begitu sahaja ataupun dimakan dengan lauk lain mengikut citarasa masing2 😊
  11. Selamat mencuba πŸ˜‹

Terima kasih telah membaca resep yang tim kami tampilkan di sini. Harapan kami, olahan Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!