Kari ikan merah / jenahak
Kari ikan merah / jenahak

Sedang mencari inspirasi resep kari ikan merah / jenahak yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal kari ikan merah / jenahak yang enak harusnya sih memiliki aroma dan cita rasa yang bisa memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari kari ikan merah / jenahak, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan kari ikan merah / jenahak enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi sajian spesial.

Panaskan minyak dan tumis cili padi, halia, bawang besar, bawang merah dan bawang putih yang dihiris halus juga. Harga kari kepala ikan jenahak,merah boleh mencapai ratusan ringgit di kedai mamak yang manda anda boleh hasilkan pada kos yang minimum ? #KariKepalaTenggiri #FishHeadCurry #KariTanpaSantanSelamat Mencuba Kari Ikan By Bonda Qs Tanpa Santan Dari Masak Apa Kita #M_A_K. Kari ikan memang sedap dimakan sebagai juadah berbuka puasa.

Di bawah ini ada beberapa cara mudah dan praktis untuk membuat kari ikan merah / jenahak yang siap dikreasikan. Anda dapat menyiapkan Kari ikan merah / jenahak memakai 13 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam menyiapkan Kari ikan merah / jenahak:
  1. Siapkan Bawang merah kecik blend
  2. Gunakan Bawang putih blend
  3. Gunakan Halia sket blend
  4. Ambil Halba
  5. Sediakan Daun kari
  6. Ambil Rempah kari ikan babas
  7. Siapkan Serbuk cili babas
  8. Sediakan Tomato
  9. Siapkan Bendi (optional)
  10. Gunakan Ikan merah atau jenahak
  11. Siapkan Santan (ori atau kotak)
  12. Siapkan Garam
  13. Ambil Air (kalau pekat sgt, tambah la air)

Hari ni sebab big bos baru dapat gaji aku beli la kepala ikan kesukaan dia tu. Hujung minggu memasak Kari Kepala Ikan Jenahak. Hujung minggu keniasannya kalau tak ada rancangan untuk aktiviti luar, masak memasak bersama keluarga biras adalah satu kemestian. Nak masak mesti kena jumpa dan berkumpul.

Langkah-langkah menyiapkan Kari ikan merah / jenahak:
  1. Tumis bawang2 n halia, naik bau, masukkan halba n daun kari
  2. Bancuh kan serbuk kari n cili dgn air…sy agak2 je…lg byk lg sedap pd sy…lepastu masukkan dlm tumisan td
  3. Nampak mcm pecah minyak, masukkan ikan. Sy suka kecutkan ikan dulu utk kurangkan hanyir kuah
  4. Nampak ikan dah mcm nak masak (isi dah putih) masukkan santan n tomato
  5. Tunggu smpai mendidih, kalau pekat tambah air. Perasakan dgn garam, siap. Bau die mmg takleh bincang punye naik

Harga kari kepala ikan jenahak,merah boleh mencapai ratusan ringgit di kedai mamak yang manda anda boleh hasilkan pada kos yang minimum ? Ikan - ikan gred A macam jenahak ni sedap kalau masak apa - apa pun. Lagi - lagi masak kari kepala ikan. InsyaAllah aku tak kemana-mana kot niat aku hari ni nak kemas rumah, hendaknya niat aku nak kemas rumah terlaksana ngan jayanya: ). Bundo selalu mengekor mak pergi kedai, untung-untung kena belikan gula-gula atau coklat dua tiga ketul.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di sini. Harapan kami, olahan Kari ikan merah / jenahak yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi untuk berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!