Ikan merah masak kukus
Ikan merah masak kukus

Sedang mencari ide resep ikan merah masak kukus yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ikan merah masak kukus yang enak selayaknya memiliki aroma dan cita rasa yang bisa memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ikan merah masak kukus, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika ingin menyiapkan ikan merah masak kukus yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi suguhan spesial.

Ikan tilapia di masak kunyit asam pedas sangat membuka selera makan di saat nyawa tidak ada selera kerana demam#ikantilapia #kunyitasampedas #masakalasteam. Adakah sesuatu yang lebih nikmat daripada sepotong ikan yang dimasak dengan sempurna? Ikan kukus adalah hidangan yang mudah dimasak sekaligus sehat dan cocok untuk dihidangkan kapan saja.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis untuk membuat ikan merah masak kukus yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Ikan merah masak kukus menggunakan 8 jenis bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Ikan merah masak kukus:
  1. Gunakan 1 ekor ikan merah segar (nak kerat bole tak kerat pon bole)
  2. Sediakan 3 ulas bawang putih dihiris
  3. Gunakan 1 inci halia dihiris
  4. Sediakan 2 batang serai diketuk
  5. Gunakan 1 sudu sos tiram
  6. Gunakan 2 sudu sos ikan
  7. Sediakan 2 sudu minyak bijan
  8. Sediakan 2 sudu jus limau nipis

Lihat juga resep Tahu Kukus Saus Tiram enak lainnya. ikan salmon fillet, marinasi dengan jeruk nipis dan garam, cuci bersih•kecap ikan (tambahan saya)•minyak wijen•air•bawang putih, cincang•kecap asin•garam•jahe, iris korek. Warna mereka dapat mencakup salah satu dari warna berikut ini, baik sebagai warna tunggal solid atau. Ikan kembung kukus, satu resep yang menyehatkan namun dengan kelezatan yang tidak kalah dengan masakan lainnya. Goreng Rebus Kukus Bakar Panggang Tumis.

Cara menyiapkan Ikan merah masak kukus:
  1. Ikan di basuh bersih,dan dipotong dan dilumur sedikit garam jgn banyak kang masin pulak😅 (nk guna ikan lean pon boley)😉
  2. Masuk dalam pinggan tahan panas,lumur kan sos tiram,sos ikan dan jus limau nipis😊tp dlm pic suami yana gie hiris limau maka dia jadi pahit kuah nya so korang jgn wat mcm tue 😬
  3. Taburkan halia,bawang putih,serai kalau bole letak kat celah²ikan yg dikelar tadi😀
  4. Ok nie untuk tambahan korang bole tabur daun bawang,daun ketumbur,cili merah or cili padi (dlm pic tak ada sbb malas nk ke kedai) 🤭
  5. Akhir sekali titiskan minyak bijan ke atas ikan dan kukus selama 20minit atau hingga ikan masak
  6. Pas tue bole lah hidang 😍

Kompor Microwave Rice Cooker Tidak Dimasak. Selain ikan siakap, boleh gunakan ikan merah, ikan bawal, ikan putih, atau ikan kerapu, atau juga ikan-ikan lain yang sesuai untuk dikukus. Nak gunakan kedua-duanya sekali pun boleh. Amie pernah masak ikan siakap kukus asam boi sebelum ini ikut resipi HANAMEMORIES di sini : Ikan. Letakkan ke dalam pinggan tahan panas.

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan ikan merah masak kukus yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!