Kuih Karas (Perlis)
Kuih Karas (Perlis)

Lagi mencari inspirasi resep kuih karas (perlis) yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal kuih karas (perlis) yang enak selayaknya memiliki aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari kuih karas (perlis), pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan kuih karas (perlis) enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi sajian spesial.

Imagine if beehoon and roti jala had an adorable baby. At its simplest, it takes just four ingredients-rice flour, sugar, water and oil-to make. Kuih Karas is a crispy and crunchy kuih with a caramalised sugar flavour.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan kuih karas (perlis) sendiri di rumah. Tetap dengan bahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Kuih Karas (Perlis) memakai 3 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam menyiapkan Kuih Karas (Perlis):
  1. Sediakan 1 paket (500gm) tepung beras cap Teratai
  2. Siapkan 1 cawan gula
  3. Siapkan 1 1/2 cawan air biasa

To make Kuih Karas, the liquidy batter is scooped into a. Makanan Tradisional Perlis - Kuih Karas. Siapa biasa tengok.cara ianya di buat ? Title: Karas dan Dangai: Kuih Tradisional Melayu.

Cara membuat Kuih Karas (Perlis):
  1. Kacau gula dengan air hingga larut
  2. Kemudian, tuang ke dalam tepung beras. Kacau sebati. Masukkan adunan ke dalam botol roti jala muncung 3 atau 5. Kalau ada acuan dia yg tempurung tu boleh la guna ye..saya tak ada..hehe..
  3. Panaskan minyak. Pastikan minyak cukup2 panas saja, bukan terlampau panas. Jalakan dari tepi banyak kali dalam 5-6 pusingan..baru jalakan ke bahagian tengah 5-6 kali..kemudian ulang lagi jalakan sampai ke tepi & ke tengah semula dlm 5-6 pusingan lagi. Jangan tebal ye..sebab kita nak lipat dia nanti
  4. Lepas jala, biar 5 saat. Kemudian terus lipat dua dgn menggunakan senduk, pastu lipat sekali lagi jadi bentuk segitiga. Goreng sekejap sambil balik2kan hingga berwarna keemasan. Kuih karas ni cepat masak ye dlm 2-3 minit je..masa kita angkat tu, dia masih agak lembut..tapi lepas kita dah sejukkan ia akan keras sendiri..rangup & rapuh sangat..
  5. Simpan di dlm bekas kedap udara. Boleh la kudap2 tengah2 santai & tengok tv..tak sedar habis satu balang 😆

Authors Publisher: Perbadanan Perpustakaan Awam Perlis. Abstract: Kuih tradisional Melayu merupakan kuih tradisi masyarakat Melayu yang. Resepi Kuih Karas Bihun Mudah Dan Sedap Simple Rangup Manis. Siapa pernah makan kueh karas bihun ? Saya pertama kali makan semalam masa pergi berhari raya dekat rumah mak saudara.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan kuih karas (perlis) yang bisa Anda lakukan di rumah. Selamat mencoba!