Bawal masak kicap berempah mudah
Bawal masak kicap berempah mudah

Lagi mencari inspirasi resep bawal masak kicap berempah mudah yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal bawal masak kicap berempah mudah yang enak seharusnya mempunyai aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Angkat dan ayam kecap siap disajikan. Resepi ini sangat mudah dan senang sahaja. Korang boleh cuba dan terus berjaya.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari bawal masak kicap berempah mudah, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar hingga cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau mau menyiapkan bawal masak kicap berempah mudah enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan spesial.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis dalam mengolah bawal masak kicap berempah mudah yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Bawal masak kicap berempah mudah menggunakan 9 jenis bahan dan 8 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan Bawal masak kicap berempah mudah:
  1. Sediakan paket serbuk kicap berempah Mak Siti
  2. Siapkan biji bawang merah ditumbuk
  3. Ambil biji bawang putih ditumbuk
  4. Sediakan inci halia
  5. Siapkan sudu besar air asam jawa
  6. Siapkan air
  7. Ambil biji tomato dibelah empat
  8. Siapkan ekor ikan bawal
  9. Siapkan sudu besar kicap manis

Menu ini boleh disantap pada waktu petang mahupun malam. Kanak-kanak sangat menyukai masakan ini kerana rasanya tidak pedas. Kadang-kadang menu juga dihidangkan untuk kenduri atau majlis kahwin. Sebelum ni Hamka asyik suruh masak sup atau tomyam je, naik jemu mamaNya.

Langkah-langkah membuat Bawal masak kicap berempah mudah:
  1. Tumis bawang merah dan bawang putih yang telah ditumbuk berserta halia sehingga wangi.
  2. Bancuh rempah mak siti dengan sedikit air dan masukkan ke dalam kuali.
  3. Tumis sehingga garing.
  4. Masukkan kicap manis
  5. Masukkan air, air asam jawa dan ikan dan biarkan ikan sedikit masak.
  6. Kemudian masukkan tomato yang telah dibelah empat.
  7. Biarkan seketika sehingga tomato lembut.
  8. Siap untuk dihidang.

Daging Masak Kicap Berempah Resipi Che CT. Assalamualaikum dan Salam Ramadhan buat semua pengunjung dapur inahar ye. Jadi hari ni kita nak berkongsi resipi ayam masak kicap berempah yg sangat marbeles! Anak-anak dah mula bercuti.emak-emak pun ada yang ambil cuti juga. Ini lah masa anak-anak nak makan 'sedap' air tangan emak.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan bawal masak kicap berempah mudah yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!