Ikan bawal masak sos
Ikan bawal masak sos

Lagi mencari ide resep ikan bawal masak sos yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Jika salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal ikan bawal masak sos yang enak harusnya sih memiliki aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Menu hari ini adalah ikan yang dimasak dengan beras sos putih. TIDAK AKAN memasak dari resepi apa-apa. hari ulang tahun yang sama JE. kerana kadang kala ia mewujudkan menu baru. kanak-kanak tidak suka. sukar. Bila weekend macam ni, menu ikut permintaan anak-anak.alhamdulillah.mujur anak-anak Sue jenis yang tidak cerewet.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ikan bawal masak sos, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan ikan bawal masak sos yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi suguhan spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, kreasikan ikan bawal masak sos sendiri di rumah. Tetap dengan bahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa membuat Ikan bawal masak sos memakai 10 bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam menyiapkan Ikan bawal masak sos:
  1. Ambil ekor ikan bawal(goreng garam + kunyit)
  2. Siapkan biji bawang merah*
  3. Sediakan bawang putih*
  4. Siapkan inci halia*
  5. Siapkan sb sos tomato
  6. Siapkan sb sos cili
  7. Gunakan sb sos tiram
  8. Siapkan sb kicap manis
  9. Gunakan biji bawang holland(hiris nipis)
  10. Siapkan tangkai daun bawang(hiris panjang)

Kemudian angkat masuk dalam mangkuk OR boleh juga tuangkan terus larutan sos ke atas ikan dalam mangkuk. Resepi Talapia Masak Pedas Thai Mudah Untuk Diikuti Bidadari My. Angkat dan ayam kecap siap disajikan. Resepi ikan masak kicap (cara sama macam ayam masak kicap juga).

Cara membuat Ikan bawal masak sos:
  1. Goreng garing ikan bersama kunyit dan garam dan ketepikan
  2. Dalam kuali laim tumiskan bahan (*) sehingga sedikit garing masukkan semua sos dan bawang holland hingga kacau sehingga masak - (kalau nak letak tomato ke serai ke boleh jer terpulang) 😃
  3. Selepas itu boleh angkat dan curahkan ke atas ikan bawal yg sudah di goreng tadi - taburkan daun bawang siap

Ikan tenggiri diperap dengan serbuk kunyit. Ikan bawal merupakan jenis ikan laut yang banyak permintaan. Ikan bawal ada dua jenis iaitu bawal hitam dan bawal putih. Terdapat pelbagai resepi masak ikan bawal yang boleh dicuba. Umpan Ikan Bawal : Bukan hanya ikan mas dan ikan nila saja yang biasa dipancing atau berada di suatu kolam pemancingan.

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara membuat ikan bawal masak sos yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!