Ikan Bawal Masak Kuah Lada
Ikan Bawal Masak Kuah Lada

Lagi mencari ide resep ikan bawal masak kuah lada yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal ikan bawal masak kuah lada yang enak harusnya sih mempunyai aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ikan bawal masak kuah lada, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika mau menyiapkan ikan bawal masak kuah lada yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan istimewa.

Di bawah ini ada beberapa tips dan trik praktis untuk membuat ikan bawal masak kuah lada yang siap dikreasikan. Anda bisa menyiapkan Ikan Bawal Masak Kuah Lada menggunakan 19 bahan dan 9 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Ikan Bawal Masak Kuah Lada:
  1. Ambil Ekor Ikan Bawal
  2. Gunakan Bawang Merah
  3. Gunakan Bawang Putih
  4. Sediakan Halia
  5. Gunakan Kunyit Hidup/Serbuk
  6. Siapkan kari
  7. Siapkan Kulit kayu manis
  8. Ambil Biji Buah Pelaga
  9. Ambil Bunga Lawang
  10. Siapkan Biji Cengkih
  11. Siapkan Jintan Manis
  12. Siapkan Jintan Putih
  13. Gunakan Halba
  14. Ambil sudu besar Lada hitam
  15. Ambil Rempah Kari Ikan
  16. Gunakan Lada Kering Kisar
  17. Gunakan Kerisik
  18. Siapkan Air asam Jawa
  19. Ambil Sayur Bendi
Langkah-langkah menyiapkan Ikan Bawal Masak Kuah Lada:
  1. Sediakan bahan2 ni smua..ikut je banyak mcm dalam gambar tu..insyaallah menjadi 弘
  2. Tumbuk bwg merah, bwg putih, halia ketepikan
  3. Tumbuk kunyit hidup sampai halus..Masukkan lada hitam tumbuk skali biar sampai halus betul.. ketepikan.
  4. Tumbuk plak jintan manis, jintan putih, kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang ngan cengkih.. tumbuk halus gak..ketepikan.. **pastikan halus yer..xmo ada kasar2 skit pun..
  5. Bancuh rempah jd kan pes.. tinggalkan sikit bwng merah n putih untuk menumis.. campur smua bahan yg dah di tumbuk tu ngan rempah kari ikan, lada kering skit,sy tambah lagi kunyit serbuk skit..agak2 la rempah kari ikan tu bila dah gaul nampak mcm tak xcukup tambah lagi..agak2 je pastu gaul2 la ngan air..
  6. Pastikan ikan dah dibasuh bersih yer..
  7. Panas minyak, jatuhkan halba dan daun kari.. - - Masukkan bawang merah n putih halia yg dah asing skit td kn… - - Dah kuning masukkan pulak pes rempah yg dah gaul tu - - Nanti rempah dah cukup masak boleh masukkan kerisik dan masukkan air asam jawa… Agak2 dah rasa masam tu ok la - - Dah menggelegak kuah masukkan ikan plak biar sampai mendidih lagi baru masuk bendi.. pastuuuuu mendidih skit tutup api - - Passsstuuuuuuu nasi panas2 jgn lupa masak plak..pastikan bermasak yo jgn jd beras je nnti 不不不
  8. Masukkan garam dan perisa agak2 je tau jgn terlebih pulak..hihi

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di sini. Harapan kami, olahan Ikan Bawal Masak Kuah Lada yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang menarik untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi dalam berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!