Roti Jala Jelita
Roti Jala Jelita

Lagi mencari ide resep roti jala jelita yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal roti jala jelita yang enak harusnya sih punya aroma dan cita rasa yang bisa memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari roti jala jelita, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika ingin menyiapkan roti jala jelita yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi suguhan istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan roti jala jelita sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat menyiapkan Roti Jala Jelita memakai 7 bahan dan 7 tahap pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Roti Jala Jelita:
  1. Sediakan 2 cawan tepung gandum
  2. Sediakan 2 cawan air
  3. Ambil 1 biji telur gred A
  4. Sediakan 1 sudu kecik garam
  5. Gunakan 2 sudu besar minyak masak
  6. Siapkan 4-5 titik pewarna pink, kuning dan hijau epal
  7. Sediakan Sedikit minyak untuk di sapu pada kuali
Cara membuat Roti Jala Jelita:
  1. Masukkan semua bahan ke dalam blender. Blend sehingga semua sebati dan adunan takde ketul ketul. Adunan jangan terlalu cair atau terlalu pekat. - - TIPS : Masa blend tu tengok pusaran adunan pastikan lubang tengah tu sebesar ibu jari je. Kalau besar tambah tepung sedikit demi sedikit.
  2. Bahagikan adunan kepada 2 atau 3 bahagian. Saya letak pewarna pink, kuning dan hijau epal dan kacau sebati. Terpulang nak warna apa pun boleh. Saya buat 3 warna nanti boleh tukar tukar.
  3. Guna botol 3 atau 5 lubang. Masukkan adunan ke dalam botol.
  4. Panaskan kuali non stick dan sapu sedikit minyak. Tuang pewarna pink secara membulat sehingga separuh kuali. Kemudian pewarna hijau pulak untuk separuh lagi. (rujuk gambar)
  5. Tunggu sekejap dalam 20 saat atau hingga adunan masak sekata. Cepat cepat angkat dan letak dalam pinggan. Ulang sehingga semua adunan habis.
  6. CARA MELIPAT : - Letak roti jala seperti dalam gambar. Kemudian lipat bahagian kiri dan kanan ke tengah dan gulung hingga habis. (Rujuk gambar)
  7. Tadaaaa! Dah siap roti jala jelita versi penjala amatur macam saya. Masih belum kemas lagi lipatannya. Janji nampak ada 2 warna. Boleh di makan bersama kuah kari atau serawa durian. SELAMAT MENCUBA! 😋

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara membuat roti jala jelita yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!