Cencaru bakar
Cencaru bakar

Anda sedang mencari ide resep cencaru bakar yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal cencaru bakar yang enak seharusnya mempunyai aroma dan cita rasa yang bisa memancing selera kita.

Lihat juga resipi-resipi untuk Ikan Cencaru Bakar Cicah Kicap Cili Potong. Suri rumah yang mengidam nak makan cencaru bakar sumbat sambal, tetapi kurang pandai bab-bab masak, maka boleh mencuba resepi ringkas kerana bahan-bahan. Ikan cencaru bakar nih tak susah mana pun nak memasaknya.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari cencaru bakar, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan cencaru bakar yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi sajian spesial.

Di bawah ini ada beberapa cara mudah dan praktis yang dapat diterapkan untuk mengolah cencaru bakar yang siap dikreasikan. Anda dapat membuat Cencaru bakar menggunakan 10 bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Cencaru bakar:
  1. Sediakan Ikan cencaru
  2. Siapkan kelapa parut
  3. Siapkan sudu besar sambal belacan
  4. Sediakan biji bawang besar
  5. Sediakan inci halia
  6. Sediakan serai
  7. Siapkan daun kunyit dihiris
  8. Siapkan serbuk kunyit
  9. Sediakan air asam jawa
  10. Ambil Garam gula

Cara buat ada pada setiap gambar. Sudah lama tak makan ikan Cencaru. Teringin pulak rasanya nak makan ikanCencaru Bakar. Ikan Cencaru bakar ni kalau ikut ada banyak versi dan salah satu versinya yang aku nak share kat Laman.

Cara menyiapkan Cencaru bakar:
  1. Ikan dibelah belakang,bersihkan.Garam kunyitkannya.Tumbuk halia,bawang besar dan serai.Sediakan sambal belacan.
  2. Masukkan semua bahan dalam kuali.
  3. Masak hingga sedikit kering saja.#tujuannya sambal kelapa kita akan tahan lama dan tidak basi.Sudah siap.Sumbatkan kedalam ikan.Selain disumbat kedalam ikan,sambal kelapa ini sedap juga dibuat kerabu/dijadikan sambal dengan ulam.
  4. Bakar dengan pemanggang ajaib,sampai masak.
  5. Siap sedia dihidang.Sedap dimakan bersama cili kicap.

Salam semua, jumpa lagi.adehh ayat skema betul, asyik tuu je, tak salam Isnin, jumpa lagi atau pun salam sejahtera. Selain cencaru, boleh juga aneka ikan lain yang menjadi kegemaran. Tengok gambarnya pun dah rasa sedap. Ini ialah resepi last minute yg dimasak oleh aku semalam. Sepatutnya menu ni suami yg janji nak masak.

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara membuat cencaru bakar yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!