Ayam masak bali
Ayam masak bali

Sedang mencari ide resep ayam masak bali yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak bali yang enak selayaknya memiliki aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak bali, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan ayam masak bali yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan istimewa.

Cara masak ayam suwir a la Bali tentu saja perihal yang sangat mudah, simple dan no ribet. Yaitu dengan cara merebus ayam terlebih dahulu kemudian disuwir-suwir kemudian campurkan ke dalam. Resepi ayam masak bali hampir serupa dengan ayam masak merah.

Nah, kali ini kita coba, yuk, variasikan ayam masak bali sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat menyiapkan Ayam masak bali memakai 11 bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Ayam masak bali:
  1. Sediakan Setengah ekor ayam
  2. Ambil Lada kering gunting buang biji *
  3. Siapkan Bawang merah *
  4. Siapkan Bawang putih *
  5. Siapkan Sedikit belacan *
  6. Ambil Serai **
  7. Ambil Daun Kari **
  8. Siapkan Kicap abc/ kicap lemak manis
  9. Sediakan Garam (pilihan)
  10. Ambil Gula (pilihan)
  11. Ambil Serbuk kunyit

Dan terhasil lah ayam masak bali macam. Kongsiresepiringkas.blogspot.com - Assalamuallaikum and salam sejahtera bonda and kawan sehati. Dah masak apa sahaja hari ni? Pasti sedap and menyelerakan sangat yer.

Cara menyiapkan Ayam masak bali:
  1. Bersihkan ayam dan toskan. Gaul garam dan serbuk kunyit. Goreng setengah masak.
  2. Blender bahan bertanda *.
  3. Tumiskan bahan bertanda **, dah naik bau tumiskan sekali bahan blender tadi hingga pecah minyak.
  4. Masukkan ayam kacau² dan masukkan juga sedikit air. Biarkan ia masak lagi.
  5. Bila dah gelegak masukkan kicap abc ikut rasa nak banyak mana. (kalau tak ada letak kicap lemak manis)
  6. Kacau² biar ia masak lagi, kuah rasa nak cair sedikit tambah air lagi.. saya suka pekat sikit.. rasa dah ok siap..
  7. Tak perlu letak garam gula dah sebab sos abc tu cukup rasa kalau guna kicap lemak manis baru letak garam dan gula.

Resepi Ayam Masak Bali - Saya teringat dahulu apabila berbulan madu dengan suami saya pergi ke bali dan mencuba makanan bali tetapi kegemaran saya ialah ayam goreng bali kerana terasa sangat. Menu masakan tengah hari ni ayam masak sambal bali. Cara nak masak ayam sambal bali ni tak jauh beza sangat macam kita masak ayam sambal yang biasa tu. Cara Masak Ayam Masak Bali Simple : Panaskan minyak di dalam satu kawah dan kemudian goreng ayam sebelum memasak tetapi ingat untuk tidak crisp bagaimana menggunakan api sederhana. Masukkan ayam yang sudah digoreng, dan masak hingga masak dan bumbu meresap.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara membuat ayam masak bali yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!