Cencaru sumbat sambal
Cencaru sumbat sambal

Anda sedang mencari inspirasi resep cencaru sumbat sambal yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal cencaru sumbat sambal yang enak seharusnya punya aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari cencaru sumbat sambal, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, hingga cara mengolah dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau hendak menyiapkan cencaru sumbat sambal enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi sajian spesial.

CENCARU SUMBAT SAMBAL KELAPA - Tanpa Goreng #cencarusambalkelapa #muhainicookvlog #easycooking. Ikan cencaru sumbat sambal adalah salah satu dari lauk kegemaran anak anak. Memang cepat jer licin dalam pinggan.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis untuk membuat cencaru sumbat sambal yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Cencaru sumbat sambal menggunakan 6 bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan Cencaru sumbat sambal:
  1. Sediakan Ikan cencaru/ ikan belah belakang (siang belah atas perut ikan)
  2. Gunakan Lada kering (gunting dan rendam buang biji)*
  3. Ambil Bawang merah *
  4. Ambil Bawang putih *
  5. Sediakan belacan *
  6. Siapkan Kelapa parut (kalau ada,tak ada tak apa)

Semalam Kak Bell cuti so macam biasa memang kena memasak lah. Hari biasa bekerja pun kena masak juga kan. Cadangnya nak masak ikan stim but malas pulak nak ke pasar mencari ikan. Menu tengahari ni.cencaru sumbat kelapa, pucuk ubi rebus dan sambal tumbuk jawa.

Cara menyiapkan Cencaru sumbat sambal:
  1. Blend kan bahan bertanda *.
  2. Tumiskan dengan sedikit minyak bahan blender tadi. Masukkan sekali kelapa parut kalau ada. letakkan garam dan gula, masak hingga dia kering. Rasa kalau dah ok boleh angkat, toskan kalau ada minyak.
  3. Bila dah sejuk sumbatkan sambal tadi ke dalam perut ikan, isi sedang2 jangan sampai melimpah sambal tu.
  4. Panaskan minyak goreng ikan dengan api yang sederhana sebab nak bagi ikan masak jek sebab inti kat dalam dah masak.
  5. Balikkan dengan hatiĀ² nanti terkeluar pula inti kat dalam.
  6. Bila nampak ikan dah masak boleh angkat dan hidangkan.

Simple jer kan.kalu makan kat kedai satu family mau berpuluh jugak. Cencaru ialah antara jenis ikan yang digemari di Malaysia. Ikan ini paling terkenal dengan masakan sumbat sambal atau sumbat kelapa. Ikan Cencaru #Ikan Cencaru Sumbat Sambal #malaysia food. Resipi kali ini Che Nom cuba kaedah menggoreng ikan.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di sini. Harapan kami, olahan Cencaru sumbat sambal yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide dalam berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!