Ikan Cencaru Bakar πŸŸπŸ›
Ikan Cencaru Bakar πŸŸπŸ›

Anda sedang mencari ide resep ikan cencaru bakar πŸŸπŸ› yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal ikan cencaru bakar πŸŸπŸ› yang enak seharusnya punya aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ikan cencaru bakar πŸŸπŸ›, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau mau menyiapkan ikan cencaru bakar πŸŸπŸ› yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi sajian istimewa.

Resepi ikan cencaru atau jaket ini sangat mudah. Simple sahaja, boleh rebut, bakar, goreng & sumbat ala Portugis. Ikan cencaru atau mesra dipanggil ikan jaket cukup sinonim dengan orang yang pernah tinggal di asrama.

Nah, kali ini kita coba, yuk, variasikan ikan cencaru bakar πŸŸπŸ› sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat menyiapkan Ikan Cencaru Bakar πŸŸπŸ› memakai 4 jenis bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Ikan Cencaru Bakar πŸŸπŸ›:
  1. Sediakan ekor ikan cencaru sedang siap dibersihkan
  2. Gunakan Serbuk kunyit
  3. Gunakan garam
  4. Ambil minyak untuk dioles ke ikan

Sudah lama tak makan ikan Cencaru. Teringin pulak rasanya nak makan ikanCencaru Bakar. Ikan Cencaru bakar ni kalau ikut ada banyak versi dan salah satu versinya yang aku nak share kat Laman Dapur Maya pada hari ni. Bagi anda yang suka makan ikan bakar tu, boleh cuba resipi pes ni pulak.

Langkah-langkah membuat Ikan Cencaru Bakar πŸŸπŸ›:
  1. Ikan digaul bersama garam dan serbuk kunyit.
  2. Panggang di non stick pan. Saya bakar kat atas tutup periuk je. Letak minyak masak sikit biar tak lekat. ❀️
  3. Okay siap dihidang.

Masukkan juga bahan kedalam perut dan belahan ditepi ikan. Bungkus dengan aluminium foil dan bakar di atas api, pemanggang ajaib, atau di dalam oven. Resipi yang ringkas tapi penuh dengan kelazatan. sedap hingga menjilat jari. Cara buat ada pada setiap gambar. Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS).

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara membuat ikan cencaru bakar πŸŸπŸ› yang bisa Anda lakukan di rumah. Selamat mencoba!