Cencaru sumbat sambal dan lobak parut
Cencaru sumbat sambal dan lobak parut

Lagi mencari inspirasi resep cencaru sumbat sambal dan lobak parut yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Jika salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal cencaru sumbat sambal dan lobak parut yang enak seharusnya mempunyai aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari cencaru sumbat sambal dan lobak parut, pertama dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau mau menyiapkan cencaru sumbat sambal dan lobak parut enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi suguhan istimewa.

Pernah cuba ikan cencaru sambal Portugis? Hidangan ini pasti anda biasa lihat di kedai makan semasa Masukkan sedikit kerisik dan kacau rata. Lihat juga resipi-resipi untuk Cencaru Sumbat Sambal Kelapa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, kreasikan cencaru sumbat sambal dan lobak parut sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa membuat Cencaru sumbat sambal dan lobak parut menggunakan 11 bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk pembuatan Cencaru sumbat sambal dan lobak parut:
  1. Gunakan Ikan cencaru…potong..cuci dan goreng
  2. Siapkan Bahan cili sumbat :-
  3. Siapkan Pes cili
  4. Siapkan Hirisan bawang
  5. Gunakan Garam..gula
  6. Siapkan Pes asam jawa
  7. Ambil Bahan sumbat lobak :..
  8. Siapkan Lobak merah sagat
  9. Gunakan Hirisan serai
  10. Ambil Hirisan bawang
  11. Gunakan Garam.. Cili api.. Gula..serbuk perasa

Apabila kentang empuk, masukkan lada putih, dan garam / perasa. Amat disyorkan kalau sumbat sambal kelapa dan resepi ni diceduk dari resepi bonda saya yang suka improvice segala jenis masakan dia. Memang serius sedap sebab dah la ikan cencaru ni macam lemak terutama di bahagian yang hitam tu tapi dengan letak kelapa ni rasa dia lebih ummph! Adakah yang suka cencaru sumbat sambal portugis?

Cara menyiapkan Cencaru sumbat sambal dan lobak parut:
  1. Cuci ikan dan gaul serbuk kunyit…garam…goreng…angkat..ketepikan
  2. Bahan sambal… Tumis cili hingga pecah minyak..masukkan garam..gula..serbuk perasa.pes asam jawa…masak hingga pekat…bila dah sejuk masukkan bawang merah didadu..gaul…sumbat pada ikan…hidangkan….
  3. Bahan sumbat lobak… Sagat lobak merah..dan tumbuk manja… Masukkan serai dan cili api yang di tumbuk dan bawang…gaul rata…masukkan garam..serbuk perasa… Boleh terus sumbat kepada ikan… # pes ni boleh juga kalau nak tumis sebentar…ikut suka…
  4. Hidangkan bersama nasi…selamat mencuba☺ - # jika nak gantikan lobak merah dengan kelapa parut pun boleh..cuma add on cili api dan cili merah bersama serbuk kunyit…

Mari kami selitkan resepi cara Una Husna yang berkongsi di Goreng dengan garing. Angkat dan boleh letak lagi sambal tadi dan tuangkan minyak ikan goreng tadi. Mencari jugak kelapa parut jika ada. Lama juga Kak Bell tak makan Ikan Cencaru Sumbat Sambal ni. Ikan cencaru ni sedap dibakar atau Tapi Kak Bell, goreng masak dulu sambal untuk elak sakit perut, sumbat dalam ikan dan barulah goreng.

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan cencaru sumbat sambal dan lobak parut yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!