Cencaru bakar sumbat sambal
Cencaru bakar sumbat sambal

Sedang mencari ide resep cencaru bakar sumbat sambal yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal cencaru bakar sumbat sambal yang enak harusnya sih memiliki aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Suri rumah yang mengidam nak makan cencaru bakar sumbat sambal, tetapi kurang pandai bab-bab masak, maka boleh mencuba resepi ringkas kerana bahan-bahan. Memang sedap sangat ikan bakar bersumbat sambal ni. Saya cuma menyediakan Sotong Masak Kicap untuk dihidangkan bersama Ikan Bakar Sumbat Sambal ini.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari cencaru bakar sumbat sambal, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau mau menyiapkan cencaru bakar sumbat sambal enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi sajian spesial.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis dalam mengolah cencaru bakar sumbat sambal yang siap dikreasikan. Anda dapat menyiapkan Cencaru bakar sumbat sambal memakai 8 jenis bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Cencaru bakar sumbat sambal:
  1. Sediakan Ikan cencaru - belah belakang
  2. Ambil biji bawang besar
  3. Ambil bawang putih
  4. Ambil cili boh/kisar
  5. Siapkan air asam jawa
  6. Siapkan Gula
  7. Sediakan Garam
  8. Sediakan Maggi cukup rasa

IPod tidak ada yang fikir, tambah makan sotong cili telah menurun dalam kicap. Ikan cencaru sumbat sambal ada dua versi - goreng dan bakar. Kedua-dua versi cencaru sumbat memang sedap kalau dimakan panas-panas. Lebih enak kalau sambal dimasak terlebih dahulu sebelum disumbat ke dalam ikan.

Langkah-langkah menyiapkan Cencaru bakar sumbat sambal:
  1. Bersihkan ikan dan belah belakang. Tumbuk bawang besar & bawang putih.
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tumbuk & cili boh, kacau sebati & masukkan air asam jawa. Tumis hingga kering, perasakan dengan gula, garam dan maggi cukup rasa. Angkat dan sejukkan sebentar.
  3. Sumbat dalam ikan dan balut guna daun kunyit/pisang & bakar. Taknak balut pun takpe. Tapi aroma daun kunyit tu memang sedap (itu jer daun kunyit yang ada, habis kena makan ulat rama² nasib baik ada juga 2,3 helai yang elok)
  4. Makan dengan nasi panas, ulam timun memang bertambah nasi.

Ini ialah resepi last minute yg dimasak oleh aku semalam. Salam semua.semoga sentiasa didalam barkah NYA walaupun negara kita tengah dilanda kemelut. Salam Takziah untuk semua keluarga perwira-perwira negara yang terkorban sewaktu melakukan operasi di Lahad Datu. Beberapa hari lepas, sibuk membuat persiapan untuk majlis tahlil dan bacaan yasin untuk arwah mak. Sehingga mori tak sempat nak tengok blog atau jenguk ke dapur blogger lain mencari resepi baru untuk di cuba.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara membuat cencaru bakar sumbat sambal yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!