Ikan siakap tahu jepun
Ikan siakap tahu jepun

Sedang mencari ide resep ikan siakap tahu jepun yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ikan siakap tahu jepun yang enak selayaknya mempunyai aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ikan siakap tahu jepun, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika hendak menyiapkan ikan siakap tahu jepun yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi suguhan istimewa.

Siakap ni kena pandai baca air. Mancing siakap kalau ikut stail saudara yang taknak main casting ni paling mujarab pakai umpan hidup seperti udang atau belanak hidup. Ikan siakap atau barramundi merupakan spesies ikan yang cukup terkenal di kalangan kaki pancing termasuk di Malaysia.

Di bawah ini ada beberapa cara mudah dan praktis untuk membuat ikan siakap tahu jepun yang siap dikreasikan. Anda bisa menyiapkan Ikan siakap tahu jepun menggunakan 8 jenis bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk menyiapkan Ikan siakap tahu jepun:
  1. Siapkan Hiris *3 ulas bawang merah
  2. Sediakan 1 labu bawang besar
  3. Siapkan 3 Biji cili padi
  4. Siapkan halia 2 inci
  5. Sediakan 1 batang Serai
  6. Sediakan Limau
  7. Sediakan Tahu jepun
  8. Gunakan Ikan seekor

Bagaimana teknik casting siakap merah dan siakap putih? ikan kerapu serta tembaring? Apakah gewang & warna yang efektif? Tidak dinafikan, kedua-dua ikan ini adalah paling popular dan mempunyai peminat tersendiri. Siakap merah walaupun kecil, pecutannya padunya selalu menjadi.

Langkah-langkah menyiapkan Ikan siakap tahu jepun:
  1. Masukkan ikan dgn api sederhana +bahan tumis
  2. Air secawan dan serai+ sedikit perasa ayam.Perahkan limau
  3. Tomato+ tahu jepun
  4. Garam + gula

Cara kukus ikan: Bersih ikan siakap dan hiris bahagian badan nya Masukkan halia dan serai ke dalam perut ikan. Langkah terakhir: Tuangkan kuah stim ke atas ikan siakap dan taburkan hirisan daun kertumbar. Bila ikan siakap, terfikir di hati tak kan lah nak goreng garam kunyit jer. Kalau ikut Nana, dia hendak goreng sahaja. Mengikut pengalam aku yang tak seberapa dalam dunia memancing ikan siakap kolam nih… aku dapati ada beberapa teknik atau petua yang boleh digunapakai apabila memancing ikan siakap kolam… tapi yang aku nak sentuh kat sini lebih kepada.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan ikan siakap tahu jepun yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!