SIAKAP BAKAR SUSU dan AIR ASAM PICIT
SIAKAP BAKAR SUSU dan AIR ASAM PICIT

Anda sedang mencari inspirasi resep siakap bakar susu dan air asam picit yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal siakap bakar susu dan air asam picit yang enak harusnya sih memiliki aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari siakap bakar susu dan air asam picit, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing jika hendak menyiapkan siakap bakar susu dan air asam picit yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa menjadi sajian spesial.

SIAKAP BAKAR SUSU dan AIR ASAM PICIT. Mokalakata hampa berminat untuk dapatkan rangkaian produk rempah ayam goreng dari MEYA FOOD boleh klik link whatsapp kat bawah ni nah. Naan Pizza Santapan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang.

Di bawah ini ada beberapa cara mudah dan praktis dalam mengolah siakap bakar susu dan air asam picit yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat SIAKAP BAKAR SUSU dan AIR ASAM PICIT menggunakan 26 bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan SIAKAP BAKAR SUSU dan AIR ASAM PICIT:
  1. Gunakan bahan a
  2. Siapkan ekor ikan siakap
  3. Siapkan Serbuk kunyit
  4. Siapkan garam
  5. Gunakan bahan b
  6. Gunakan tangkai cili kering
  7. Ambil labu bawang besar
  8. Sediakan bawang putih
  9. Gunakan inci halia
  10. Gunakan serai
  11. Ambil asam jawa
  12. Siapkan sudu gula merah
  13. Ambil serbuk cukup rasa
  14. Siapkan Bahan c
  15. Ambil sudu besar susu pekat manis
  16. Siapkan bahan air asam picit
  17. Siapkan Sebiji cili merah - hiris
  18. Ambil biji cili padi merah-hiris
  19. Siapkan biji cili padi hijau-hiris
  20. Siapkan Belacan
  21. Gunakan Secubit asam jawa
  22. Ambil Sebiji limau nipis
  23. Siapkan sudu gula merah
  24. Gunakan Secukup garam
  25. Gunakan Bawang besar potong dadu
  26. Ambil Tomato potong dadu

Ianya boleh dikira sebagai pembuka selera seperti sambal belacan, cencalok dan Rasa masam, pedas, manis dan masinnya perlulah di seimbangkan supaya air asam ni jadi sedap. Selain ikan siakap, korang boleh gunakan. Limau nipis diperah pada air asam. Perah limau nipis kedalam air asam jawa dan tambah gula mahupun garam untuk dapatkan rasa yang lebih sedap.

Cara menyiapkan SIAKAP BAKAR SUSU dan AIR ASAM PICIT:
  1. Lumurkan ikan BAHAN A
  2. Blandkan bahan B
  3. Tumiskan bahan blander hingga pecah minyak
  4. Lumurkan pes tumis tadi pada ikan dan curahkan susu pekat yg telah dibancuh dgn sedikit air panas
  5. Oles loyang dgn sikit minyak dan Bakar ikan dalam oven 250 darjah api atas bawah selama 30 minit
  6. AIR ASAM PICIT- capur dan picit semua bahan kecuali bawang,tomato dan gula kemudia dah sebati baru masukkan bawang, tomato dan gula.

Kemudian, air asam jawa siap untuk dihidang bersama ikan bakar. Tips: Jika menggunakan asam jawa asli, rendamkan dengan air panas dahulu dan ramas sehingga menjadi. Pes ikan Bakar. nak guna untuk siakap ke pari ke semua boleh. Pasti menyelerakan apabila ikan bakar dicicah air asam dan dimakan dengan nasi yang panas-panas. Jika diratah begitu sahaja pun sedap ikan bakar ini.

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara membuat siakap bakar susu dan air asam picit yang bisa Anda praktikkan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!