Ikan Siakap Stim Limau
Ikan Siakap Stim Limau

Anda sedang mencari inspirasi resep ikan siakap stim limau yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ikan siakap stim limau yang enak seharusnya memiliki aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Kali ni cheff katik nak share resepi sihat sesuai untuk yg tengah diet sebab menu nya tak perlu guna minyak. Resepi masakan ikan siakap stim limau ala Thai ini sangat mudah dibuat dengan menggunakan bahan-bahan yang senang didapati selain cara masak iaitu kukus sahaja sangat sedap dan simple. Lebih baik masak sendiri di rumah daripada beli di kedai kerana kesedapan lauk ini hampir sama saja.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari ikan siakap stim limau, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika hendak menyiapkan ikan siakap stim limau enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi suguhan istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, kreasikan ikan siakap stim limau sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa membuat Ikan Siakap Stim Limau memakai 11 jenis bahan dan 8 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk pembuatan Ikan Siakap Stim Limau:
  1. Gunakan Seekor ikan siakap
  2. Siapkan serai
  3. Sediakan bawang putih
  4. Siapkan biji limau nipis
  5. Siapkan inci halia
  6. Sediakan biji cili padi
  7. Ambil ketumbar
  8. Ambil Cili merah besar
  9. Siapkan Sos ikan
  10. Siapkan kiub ayam
  11. Siapkan daun limau purut

Rasa masam manis masuk sepenuhnya ke dalam isi ikan siakap Memang rasa segar isi ikan siakap dengan cara masak begini. Pasti anda suka untuk mencuba resepi ikan siakap stim limau ni. Semasa nak hidang letak dalam bekas yang bawah ada api baru. Ikan siakap stim ni memang special sebab ikan siakap tu saja dah sedap.

Cara membuat Ikan Siakap Stim Limau:
  1. Cuci bersih ikan dan kelar.
  2. Lumur ikan bersama garam dan sedikit air perahan limau. Kemudian masukkan hirisan halia dan serai ke dalam perut ikan. Masukkan ke dalam pinggan yg sesuai utk mengukus.
  3. Setelah itu masukkan ke dalam periuk pengukus berisi air yang telah dipanaskan lebih awal. Jika suka tabur daun limau ke dalam pinggan ikan. Sy kukus guna kuali jer 😄. Kemudian tutup dgn penutup kuali.
  4. Sediakan sos ikan, jus limau, dan bahan-bahan hiris spt cili padi, bawang putih, kiub ayam dan air.
  5. Masukkan bahan-bahan dilangkah 4 ke dalam satu periuk kecuali daun ketumbar. Kemudian masak sehingga mendidih. Boleh tambah garam mengikut citarasa.
  6. Kemudian tuang kuah yang telah di masak ke atas ikan di dalam kukusan dan sambung kukus sehingga ikan masak..
  7. Kemudian boleh taburkan hirisan limau nipis, daun ketumbar dan cili merah besar sebagai hiasan dan untuk aroma yg lagi menarik. Siap!
  8. Siap!… Sedia di makan. Nak makan bersama kailan ikan masin. Tp kita buat jer sayur sawi pahit…pun ok👌😘.

Masukkan daun limau yg dikoyak, halia dan serai yg dipotong letakkan di bawah ikan yg dibelah. Curahkan air kiub pati ayam yang. Semalam untuk menu berbuka puasa Encik Adiey request nak makan Ikan Siakap Stim Limau. nasib baik semalam cuti so sempat la awal pagi pergi pasar beli ikan sebab kat rumah jarang ada stok ikan besar-besar ni. hehehe. so. Ikan siakap stim limau. hasil air tangan ibu sendiri tau! Sebenarnya ibuni tak lak layak lagi nak kongsi resepi dengan kawan-kawan.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara membuat ikan siakap stim limau yang bisa Anda lakukan di rumah. Selamat mencoba!