Kari kepala ikan siakap
Kari kepala ikan siakap

Anda sedang mencari inspirasi resep kari kepala ikan siakap yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Jika salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal kari kepala ikan siakap yang enak selayaknya memiliki aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari kari kepala ikan siakap, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau mau menyiapkan kari kepala ikan siakap yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi sajian spesial.

Resepi Kari Ikan Siakap ini sebenarnya hidangan kegemaran keluarga Che Nom di kampung. Kalau ada ikan siakap yang segar dari pasar selain dari dimasak ikan bakar, mak Che Nom akan masak kari (atau gulai kata orang utara) bersama dengan tomato atau bendi. Cili kering yang dah direbus dan dikisar*.

Berikut ini ada beberapa tips dan trik praktis dalam mengolah kari kepala ikan siakap yang siap dikreasikan. Anda dapat menyiapkan Kari kepala ikan siakap menggunakan 15 bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Kari kepala ikan siakap:
  1. Siapkan kepala ikan siakap
  2. Ambil bawang merah (blend)
  3. Gunakan bawang putih(blend)
  4. Sediakan besar ibu jari tangn halia(blend)"
  5. Ambil cili kisar 1 sudu
  6. Ambil kari ikut suka berapa bnyak
  7. Gunakan biji halba sikit
  8. Siapkan sekawan(xtau hang jgn duduk dapo)
  9. Ambil bendi(jgn potong buat campak je)
  10. Siapkan tomato(potong lah 4.. takdan nak makan sbiji besaq2)
  11. Ambil cili merah besar(1 je xyah potong buat campak bagi meriah dlm periuk)
  12. Gunakan sudu kecik blackpepper
  13. Siapkan santan kotak kecik
  14. Sediakan air
  15. Siapkan rempah kari

Ikan Siakap ni pemberian jiran sebelah rumah. Jiran mori kata…tak tau nak buat apa banyak banyak nie… dia bagi kat Mori sekor. rezeki jangan di tolak… orang dah kasi…kita merasa… heheheh… tima acih la bebanyak yer jiran ku… emmm sedap nie. Masukkan rempah kari ikan,serbuk ketumbar,serbuk cili,rempah kari ayam dan daging saya campur baru sedap.cili boh dan sedikit air. Kari Kepala Ikan yang pekat berempah, pedas, masam, semua cukup rasa.

Langkah-langkah menyiapkan Kari kepala ikan siakap:
  1. First panaskan minyak, tumis 3 sekawan biji halba smpai naik bau..
  2. Lepas tu masuk kn daun kari smpai naik bau
  3. Masuk kn bahan blender +bancuhan rempah kari.masak smpai pecah minyak. lepas pecah minyak masukkn air..didihkan..
  4. Lepas air didih masukkn sntan biarkan didih lagi sekali lepas tu boleh masukkn ikan dan sayur yg ada.masukkn perasa secukup.. biarkan masak sekejap..
  5. Last sekali aku masukkan blackpepper yg dah blend halus.. okay..siap !

Ada banyak cara masak kari kepala ikan ni, ada kari. ULTIMATE KARI KEPALA IKAN- Gadis Korea Makan Kari Kepala Ikan Malaysia. Isi Ikan Siakap Premium yang Dibakar / Digoreng yang dihidang bersama Kuah Kari serta Nasi Putih , Sayur Pak Choy Sos Tiram dan Sambal Belacan Yang Padu. Main Dish - Kari Kepala Ikan lah kan. Restoran Kari Kepala Ikan E & O Sdn.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara membuat kari kepala ikan siakap yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!