Siakap 3 Rasa
Siakap 3 Rasa

Sedang mencari inspirasi resep siakap 3 rasa yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal siakap 3 rasa yang enak selayaknya mempunyai aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari siakap 3 rasa, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika hendak menyiapkan siakap 3 rasa yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi sajian spesial.

Nah, Kak Long kongsikan rahsia ni ye. Bila ikan siakap, terfikir di hati tak kan lah nak goreng garam kunyit jer. Bila pakwe kau curang dengan kau.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan siakap 3 rasa sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Siakap 3 Rasa memakai 17 jenis bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Siakap 3 Rasa:
  1. Sediakan ekor ikan siakap (sederhana besar)
  2. Sediakan bawang putih (dicincang)*
  3. Siapkan biji bawang holland (potong dadu)*
  4. Gunakan serai (potong serong)*
  5. Siapkan inci halia (hiris memanjang)*
  6. Siapkan biji cili padi (potong kecil)*
  7. Gunakan senduk cili kisar
  8. Sediakan sdb thai cili paste
  9. Gunakan sdb cili sos
  10. Sediakan sdb sos ikan thai
  11. Ambil sdt Garam (boleh ejas ikut citarasa)
  12. Gunakan sdb Gula (boleh ejas ikut citarasa)
  13. Sediakan Minyak untuk menggoreng dan menumis
  14. Siapkan nenas (potong kiub)
  15. Gunakan timun (potong dadu)
  16. Siapkan karot (potong dadu)
  17. Gunakan biji tomato (potong dadu)

Masukkan bahan tumis ikan siakap kecuali cili dan nenas. Ikan Siakap adalah antara ikan yang popular dikebanyakan restoren Tom Yam. Makan dengan nasi paniah-panaih, dengan Pucuk Paku Goreng Belacan, fuhhhh. Malangnya time gambar ni diambil, hiasannya tak cukupla sebab kehabisan daun salad, timun dan tomato.

Cara menyiapkan Siakap 3 Rasa:
  1. Bahan * untuk tumis.
  2. Bahan ** untuk dimasukkan kedalam kuah.
  3. Siang ikan dan cuci bersih. Kelar-kelar sikit ikan tu. Lumurkan dengan garam dan tepung jagung. Goreng sampai masak. Kalau saya suka ikan tu agak garing. Angkat dan ketepikan dulu.
  4. Panaskan sedikit minyak bekas goreng ikan tu. Masukkan bahan-bahan tumis*. Tumis sampai layu dan naik bau. Masukkan pula cili kisar. Masak sampai cili garing dan pecah minyak. Masukkan thai cili paste, sos cili, sos ikan dan gula. Kacau sebati. Masak sampai pecah minyak.
  5. Masukkan bahan-bahan **. Gaul sebati. Rasa masam masin manisnya. Kalau kurang boleh tambah. Sos ikan tu masin, jadi rasa dulu sebelum tambah garam. Padamkan api.
  6. Tuangkan kuah atas ikan. Hiaslah sesuka hati.

Tepung jagung - untuk di lumur pada ikan. Tapi sebelum ni tak pernah masak sendiri. Memandangkan hanya ikan n sedikit sayur jer yang ada. Nasi Minyak Kambing Perap Pak Mat Western. Gulai Nangka Dan Daging Rincik Odah The Vasss.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Siakap 3 Rasa yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang enak untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi dalam berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!