Ayam Masak Lemak Cili Api
Ayam Masak Lemak Cili Api

Sedang mencari ide resep ayam masak lemak cili api yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak lemak cili api yang enak harusnya sih memiliki aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Ayam Masak Lemak Cili Padi Sangat Sedap Wajib Cuba. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya. Bahan bahan Masukkan ayam dalam periuk dan nyalakan api perlahan.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari ayam masak lemak cili api, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau mau menyiapkan ayam masak lemak cili api enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi sajian istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, variasikan ayam masak lemak cili api sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Ayam Masak Lemak Cili Api memakai 7 jenis bahan dan 4 tahap pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Ayam Masak Lemak Cili Api:
  1. Siapkan 1 ekor ayam (potong 12@14)
  2. Ambil 2 batang serai diketuk
  3. Ambil 5-6 biji cili api (bergantung tahap kepedasan masing-masing)
  4. Sediakan Secubit garam kasar
  5. Siapkan Kunyit hidup sebesar ibu jari
  6. Gunakan 1 kotak kecil santan
  7. Sediakan 1 keping asam gelugor

Kalau air nampak kering tambah air. Tuk bagi ayam masak lemak cili api sedap,jangan buang kulit ayam semua. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya.

Langkah-langkah menyiapkan Ayam Masak Lemak Cili Api:
  1. Tumbuk cili api, kunyit hidup, dan garam kasar..
  2. Letakkan sedikit minyak, Tumiskan bahan tumbuk dan serai yang telah di kisar.. Kemudian masukkan ayam.. Dan gaul sebati..
  3. Tutup sekejap dengan api sederhana.. Biarkan ayam masak.. Dan air ayam turun.. Bila air ayam dah turun.. Biarkan sedikit lagi.. Tujuannya nak "matikan air ayam" supaya tak terasa hanyir.. Dan kuah pun tahan payah nak basi.. Bila air ayam nampak macam sedikit surut.. Baru boleh masukkan santan.. Kemudian msukkan sedikit air..
  4. Kacau dan biarkan ianya menggelegak.. Kemudian msukkan asam keping.. Kacau kejap.. Biarkan lagi sampai santan msak.. Kena Kacau2 juga ye.. Lps tu baru boleh tutup api.. Siapppp👍👍

Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Saya belajar resipe ini dari arwah Emak Mertua. Sempat juga belajar memasak makanan orang minang. Selain dari Masak Lemak Cili Api, saya sempat juga belajar buat Rendang Minang.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, olahan Ayam Masak Lemak Cili Api yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang menarik untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!