Sup ikan siakap
Sup ikan siakap

Sedang mencari ide resep sup ikan siakap yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal sup ikan siakap yang enak harusnya sih memiliki aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Hai, dalam video kali ni Cik Orkid kongsikan cara masak sup ikan siakap. Lihat juga resep Sup ikan kakap kemangi enak lainnya. Yang ada stok ikan siakap, jadilah sup ikan siakap, sedap juga ikan ni dibuat sup.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari sup ikan siakap, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar hingga cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau mau menyiapkan sup ikan siakap enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi sajian istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan sup ikan siakap sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat menyiapkan Sup ikan siakap memakai 14 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Sup ikan siakap:
  1. Ambil 3 bawang merah (hiris)
  2. Ambil 3 bawang putih (hiris)
  3. Siapkan Halia (hiris)
  4. Siapkan 4 sekawan
  5. Gunakan Serai 2 batang (ketuk je)
  6. Siapkan Air ikut banyak mana nak kuah
  7. Siapkan 4 tomato sebiji belah
  8. Siapkan Kentang sebiji (potong ikut suka)
  9. Siapkan Carrot sebatang
  10. Ambil Cili akar 4 biji (kalau nk pedas tambah lagi)
  11. Sediakan Saderi, hiris (kalau tak nak pun takpe)
  12. Sediakan 4 Ikan siakap seekor belah
  13. Gunakan Garam
  14. Siapkan Maggi cukup rasa

Sup Ikan Siakap. nostalgia Sup Ikan Baguk! Bila Amie masak sup ikan lengkap dengan pelbagai bahan & rempah-rempahannya, teringat nostalgia zaman. Sup Kepala Ikan Siakap Simple dan Sedap Beberapa hari dah teringin sebenarnya, tapi baru semalam tertunai hasrat nak memasaknya.

Langkah-langkah menyiapkan Sup ikan siakap:
  1. Saya takut sikap hanyir jadi sy basuh dengan tepung. Lepastu ketepikan
  2. Siapkan bahan untuk ditumis. Tumis bawang merah,bawang putih,halia, serai.Bila dah wangi, masukkan 4 sekawan
  3. Masukkan air mengikut kuah yang kita nak.Tunggu air mendidih, masukkan sayur (kentang,carrot)
  4. Bila kentang da empuk, masukkan tomato. (tomato ni untuk bg balance rasa masam. Masukkan ikan. Kecilkan api supaya ikan masak. Letak garam dan secukup rasa
  5. Masukkan cili api akar (nak ketuk pun boleh, nk masuk mcm tu pun boleh). Masukkan saderi sebagai penutup. Dah siap😊

Alhamdulillah saya selamat sampai ke rumah selepas seminggu balik kampung dan ke Penang untuk sambut Aidilfitri beraya selama seminggu. SUP IKAN SIAKAP MENU SIMPLE TAPI SEDAP Sekarang memang musim hujan dan perut memang kerap berbunyi minta diisi. Entah apa kaitan antara hujan dengan perut lapar tidaklah pulak aku ketahui. Sup ikan jernih yang segar serta rasa masam dan pedas yang sungguh menyelerakan.

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara membuat sup ikan siakap yang bisa Anda praktikkan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!