Ayam masak Kam heong
Ayam masak Kam heong

Lagi mencari inspirasi resep ayam masak kam heong yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak kam heong yang enak harusnya sih punya aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak kam heong, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau hendak menyiapkan ayam masak kam heong enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan istimewa.

Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup rasa pedas dan berempah nya. Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim.

Nah, kali ini kita coba, yuk, variasikan ayam masak kam heong sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Ayam masak Kam heong menggunakan 9 jenis bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk pembuatan Ayam masak Kam heong:
  1. Ambil Ayam - letakkan garam dan kunyit
  2. Sediakan 1/2 biji Bawang besar
  3. Siapkan 1 ulas Bawang putih
  4. Ambil Daun kari
  5. Siapkan Serbuk kari ayam
  6. Ambil Cili merah
  7. Siapkan Sos cili
  8. Sediakan Sos tiram
  9. Ambil 1/2 biji bawang besar dihiris bulat

Hidangan Ayam Masak Merah sangantlah popular di kalangan masyarakat Melayu mahupun di Malaysia ataupun di Singapura. Ayam masak kam heong, yang biasanya che nom makan kat restoran chinese muslim. Katanya, resepi ayam kam heong ini ditemui di rumah nyonya Apa kata sekali sekala kita cuba masakan cina muslim pula. bagaimana nak masak ayam kam heong paling sedap dan cantik.

Langkah-langkah membuat Ayam masak Kam heong:
  1. Panaskan minyak, Ayam digoreng terlebih dahulu.
  2. Pakai minyak goreng ayam tadi je. Jika banyak buang sikit, tumiskan bawang besar, bawang putih, daun kari.
  3. Dah agak masak bawang tu terus masukkan rempah kari ayam. Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Dah pecah minyak, ambil cili padi belah 2. Nak pedas lagi letak lebih.
  5. Masukkan sos cili dan sos tiram sedikit. Gaul rata.
  6. Last sekali masukkan ayam digoreng tadi dengan bawang. Gaul rata.

Macam ayam masak kicap tapi sebenarnya bukan. Memang sedap walaupun cara memasaknya cukup simple. Kadang-kadang, lauk yang sedap ni tak perlu nak beria-ia sangat memasaknya. Boleh cuba masak resipi yang RASA kongsikan ini ya. ayam masak paprik, resepi ayam masak kunyit, resepi ayam percik, resepi ayam masak kicap, resepi ayam penyet, resepi ayam bakar, resepi ayam paprik, resepi ayam goreng, resepi ayam panggang Makan Minum Best: Resepi Ayam Kam Heong via makanminumbest.blogspot.com. Nah Kak Bell kongsikan resepi ayam masak Kam Heong.

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan ayam masak kam heong yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!