Nasi Kerabu Tumis
Nasi Kerabu Tumis

Sedang mencari ide resep nasi kerabu tumis yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal nasi kerabu tumis yang enak harusnya sih mempunyai aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari nasi kerabu tumis, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar hingga cara mengolah dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika mau menyiapkan nasi kerabu tumis yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa menjadi sajian spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, kreasikan nasi kerabu tumis sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Nasi Kerabu Tumis menggunakan 42 bahan dan 12 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Nasi Kerabu Tumis:
  1. Ambil Nasi
  2. Gunakan 3 Pot Nasi
  3. Ambil Pewarna Biru (Sb tak de bunga telang..kt sini susah nk cari)
  4. Ambil 8 helai daun limau purut dicarik
  5. Ambil 2 batang serai
  6. Siapkan Air secukupnya. Sama mcm nk masak nasi biasa
  7. Sediakan Sedikit garam. Garam tu sikit je. Hujung2 sudu je
  8. Ambil Kuah Tumis
  9. Sediakan 7 ulas bawang merah kecil
  10. Siapkan 3 ulas bawang putih
  11. Sediakan 3 labu bawang besar
  12. Siapkan 1 batang serai di titik
  13. Sediakan 1 inci halia
  14. Gunakan 3 sudu besar serbuk cili
  15. Ambil 2 kiub pati ikan bilis (ganti budu)
  16. Siapkan 1/3 Gula Melaka
  17. Sediakan Garam dan Ajinomoto secukupnya
  18. Sediakan 2-3 Asam Keping
  19. Siapkan 1/2 Cawan Minyak Masak
  20. Gunakan 1 kotak kecil santan KARA
  21. Ambil Ulam - ulaman (dihiris halus)
  22. Sediakan Kubis
  23. Siapkan Bunga kantan
  24. Sediakan Daun kesum
  25. Ambil Taugeh
  26. Gunakan Kacang panjang
  27. Ambil batang Timun
  28. Sediakan Sambal kelapa dan ikan
  29. Sediakan 4 ekor ikan kembung atau selayang
  30. Siapkan 1/3 Manisan / Gula Melaka
  31. Gunakan 3 keping Asam
  32. Gunakan 3 ulas bawang merah
  33. Sediakan 2 Batang serai
  34. Sediakan 1 mangkuk Kelapa parut
  35. Sediakan Garam
  36. Gunakan Gula
  37. Gunakan Maggie cukup rasa
  38. Gunakan Air Lada
  39. Gunakan Segenggam Cili Api Kampung
  40. Gunakan Sedikit cuka
  41. Gunakan Garam
  42. Sediakan Gula
Langkah-langkah menyiapkan Nasi Kerabu Tumis:
  1. Untuk Nasi, korang masukkan semua bahan kedalam rice cooker dan masak mcm nk masak nasi putih biasa tu. Ketuk2 serai, tabur daun limau dan letak pewarna..Mcm yana, yana letak sikit garam… hujung2 sudu atau dlm 4 cubit garam mcmtu. Tujuan letak garam sb nk timbulkan rasa lemak. Dia akan rasa tawar tapi berlemak. Tambah lg kalau korang guna beras basmathi yang rasa kosong tu..Jgn byk..kang jd lain pulak. Suggestion yana utk nasi kerabu sedap kalau guna beras siam.. cantik elok kejadiannye
  2. Utk sambal tumis pulak. Korang blend bawang merah, bawang putih, bawang holland, halia dan serbuk cili…. kemudian panaskan minyak dan tumis serai hingga naik bau dan masukkan bahan kisar td. Tumis hingga bawang masak dan terbuk minyak ye.kemudian masukkan asam keping.. Guna api sederhana je.
  3. Kemudian, bila bahan tumis td dh betul2 masak, masukkan santan dan kacau perlahan..
  4. Akhir sekali, masukkan gula nisan/gula melaka, garam, kiub pati ikan bilis dan ajinomoto. Yang ni korang ejas sendiri rasa.. then teruskan kacau hingga kuah sedikit pekat dan terbit minyak. Boleh tambah air kalau rasa kuah terlalu kering.biarkan mendidih.then siapp
  5. Utk ulam, u all hiris semua halus2 ikut kreativiti korang. Then gaul2 letak dlm mangkuk.. jangan lupa sebelum potong cuci dlu sayur2 tu semua ye
  6. Seterusnya sambal kelapa.. step pertama korang kena rebus dlu ikan tu. Masukkan ikan dalam periuk, letak air paras yang menutupi ikan tu.. then letak manisan, garan dan asam keping.. rebus hingga masak.. kemudian isikan… ambil isi je. Tulang xpyh. Hehehe. Ada jgk org suka bakar tawar ikan ni.. tp yana suka rebus.. sb nk suh rasa manis isi ikan tu.. ok sambung pd cerita kita, lepas dh ambil isi ikan tu, korang tumbuk dia dlm lesung batu hingga lumat ye…
  7. Kemudian, korang sangai kelapa parut hingga kering dan sedikit garing. Jgn garing sgt sb kejap lg kita nk campur dgn bawang dan ikan
  8. Tumbuk bawang merah dan serai hingga lumat. Serai tu sebelum tumbuk hiris halus2.. sb nk suh dpt tesktur yang halus.. kalau korang hiris panjang2 nt time makan rasa x best. Rasa bertulang.
  9. Kemudian, satukan kesemua bahan ni di dalam kuali dan goreng hingga bawang tu masak atau kelapa tu garing dan keperang perangan. Goreng tanpa minyak ye.. dgn erti kata lain, Sangai.
  10. Utk air lada pulak, blender halus cili api, garam, gula dan cuka.. then hidang. Nak lg sedap perah dgn perahan air limau.
  11. Ok dah siap. Hidanglah nasi kerabu korang tu. Bahan2 tambahan yang lain ikut yg korang minat la.. cth bawang putih jeruk, budu, ikan celup tepung, daging bakar, mahupun ayam goreng berempah. Puyuh goreng, telur masin, solok lada, atau pape je lah.. tp 1 je jangan tinggal…keropok keping goreng… yang ni wajibbb utk nasi kerabu. Xde lauk lain pun xpeee…asal ada keropok. Org tua dlu2 pun suka makan nasi kerabu simple je.paling fav yana, makan dgn ikan celup tepung… purrrfectt..
  12. Selamat mencubaaa….jgn lupa share resepi korang jgk ye

Terima kasih telah membaca resep yang tim kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Nasi Kerabu Tumis yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang menarik untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!