Nasi Ayam Madu Bakar
Nasi Ayam Madu Bakar

Lagi mencari ide resep nasi ayam madu bakar yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal nasi ayam madu bakar yang enak selayaknya mempunyai aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari nasi ayam madu bakar, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar hingga cara mengolah dan menyajikannya. Tidak usah pusing kalau ingin menyiapkan nasi ayam madu bakar yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi sajian spesial.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis untuk membuat nasi ayam madu bakar yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Nasi Ayam Madu Bakar memakai 30 jenis bahan dan 8 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Nasi Ayam Madu Bakar:
  1. Sediakan Untuk Sup dan Rebusan Ayam:
  2. Ambil 1 inci Halia
  3. Ambil 1/2 biji Bawang Besar - hiris besar-besar
  4. Sediakan 2 ulas Bawang Putih - diketuk aje
  5. Siapkan 1 kiub ayam (ctie guna jenama knorr)
  6. Ambil 1/4 Ayam (utk makan 2 org)
  7. Gunakan Perapan Ayam :
  8. Ambil Ayam yang telah direbus
  9. Sediakan 3 sudu besar Madu
  10. Sediakan 2 Sudu besar Sos Perasa (nak guna Sos Tiram pun boleh, ikut korang)
  11. Siapkan 3 sudu besar Kicap (boleh juga guna kicap pekat)
  12. Gunakan 1 sudu kecil Minyak Bijan
  13. Gunakan Untuk Nasi Ayam :
  14. Sediakan 2 cawan Beras (untuk 2 orang makan) - basuh beras bersih-bersih dan toskan
  15. Siapkan Rahsia nasi ayam bertambah sedap. Lemak dan kulit ayam jangan korang buang. Basuh bersih-bersih, nak guna buat masak nasi
  16. Ambil Bahan tumbuk :
  17. Gunakan 2 ulas Bawang Putih
  18. Sediakan 2 ulas Bawang Merah
  19. Sediakan 1 inch Halia
  20. Sediakan tumbuk semua bahan hingga lumat
  21. Siapkan Sos Cili Nasi Ayam :
  22. Ambil 3 biji Lada Merah Besar*
  23. Siapkan 2 ulas Bawang Putih*
  24. Siapkan 1 sudu besar Gula
  25. Sediakan 100 ml Kuah Sup Ayam*
  26. Sediakan 1/2 sudu besar jus limau
  27. Sediakan 1 sudu besar Sos Cili
  28. Sediakan Secubit Garam
  29. Siapkan Sos Kicap :
  30. Ambil Lebihan perapan ayam tadi masak atas api. Tambah sedikit kicap & kuah sup, masak sehingga sos kicap pekat
Cara membuat Nasi Ayam Madu Bakar:
  1. Cara Buat Sup & Rebusan Ayam - -Cara dia senang aje😆: - • Letak air dalam periuk kira-kira 1 liter air. Lepas tu masukkan semua bahan rebusan tadi. Masukkan ayam dan rebus. Ayam xperlu rebus lama cukup sekadar didihan pertama sahaja. Angkat ayam & toskan. Sup dah masak tutup api. - - (Lihat gambar 1 hingga 6 - Proses Merebus dan buat Kuah Sup)
  2. Cara buat perapan ayam - Campur semua bahan perapan ayam bagi semua sebati. - • siti tak letak garam dekat ayam sebab kicap dengan sos perisa dah masin. Kalau nak letak pun boleh, letak sikit je. Ikut selera rasa masing-masing. - • Lepas tu perap dalam 2 ke 3 jam. Perap 1 jam pun boleh. Tapi kalau lagi lama perap lagi sedap dan ayam bila dibakar bertambah lembut isinya. - - (Lihat gambar 7 dan 8 - siti perap ayam guna bahan yg ada kat umah je. Sos tiram baru habis stock jd kebetulan sos perisa ada.
  3. Untuk Nasi Ayam : - 2 cawan Beras (untuk 2 orang makan) - basuh beras bersih-bersih dan toskan. - - Rahsia nasi ayam bertambah sedap. Lemak dan kulit ayam jangan korang buang. Basuh bersih-bersih, nak guna buat masak nasi. (Lihat Gambar 9 & 10)
  4. Cara buat Nasi Ayam : - • Panaskan kuali. Letak 2 sudu besar marjerin, kemudian letak bahan tumbuk tadi. - • Tumis sampai keperangan, kemudian masukkan lemak dan kulit ayam tadi. Tumis sampai lah lemak-lemak tu cair. - • lepas tu masukkan beras yang dah cuci tadi. Kacau rata bagi beras masak seketika. Masa ni bau seharum semerbak..sampai orang sebelah rumah pun boleh tergoda dengan bau nya😆
  5. Kemudian masukkan beras yg dah goreng tadi dalam Rice Cooker. Tambah 1 kiub ayam. Masukkan kuah sup dalam kuantiti 2 cawan setengah (air agak-agak la, sama macam masak nasi biasa juga. Kalau Kuah Sup tak cukup boleh je tambah air biasa) - • ok bab nasi ayam dah selesai. Dah masak boleh la korang ngap😁 - (Lihat gambar 17 dan 18) - - • lepas dah perap, bakar ayam dalam oven suhu 200°c selama 20 ke 25 minit atau hingga masak (Lebihan perapan ayam tadi jangan di buang. Sebab nak buat Sos kicap)
  6. Kalau tak nak bakar, nak goreng ayam tu pun boleh (tapi siti bakar aje, sihat sikit😊) - • Ayam dah masak boleh la potong ikut cara korang. Ok bab ayam dah siap. - (Lihat gambar 19 dan 20)
  7. Sos Kicap : - Lebihan perapan ayam tadi masak atas api. Tambah sedikit kicap & kuah sup, masak sehingga sos kicap pekat. - - Tips : Nak bagi ayam nampak berkilat, sapukan sos kicap yang telah dimasak tadi ke atas ayam (barulah ayam nampak "shining like a diomond"😆) - (Lihat gambar 21 dan 22)
  8. Cara buat sambal cili. Yang tanda (*) tu blend sampai hancur lumat ye. - • kemudian korang masakkan cili yang dah blend tadi atas dapur. Masukkan sekali jus limau, gula, sos cili dan garam - • masak cili sampai pekat. Kemudian angkat dah boleh hidang - (Lihat gambar 23 dan 24) - - HIASAN : - Tomato dengan timun - - Nasi Ayam Madu Bakar dah sedia di makan😊. SELAMAT. SENANG JE..TAK PAYAH SUSAH-SUSAH PENING KEPALA NAK PIKIR BAHAN.

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan nasi ayam madu bakar yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!