Kari ikan mamak tanpa santan
Kari ikan mamak tanpa santan

Lagi mencari ide resep kari ikan mamak tanpa santan yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal kari ikan mamak tanpa santan yang enak selayaknya mempunyai aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Ha…Cubalah resipi Kari Ikan Siakap tanpa santan perkongsian Puan Sabrina Khan ni. Kacau rata dan biarkanhingga rempah kari betul-betul masak. Seterusnya barulah dimasukkan ikan, air asam jawa dan bendi.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari kari ikan mamak tanpa santan, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau mau menyiapkan kari ikan mamak tanpa santan yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi sajian spesial.

Berikut ini ada beberapa tips dan trik praktis untuk membuat kari ikan mamak tanpa santan yang siap dikreasikan. Anda dapat membuat Kari ikan mamak tanpa santan menggunakan 13 bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Kari ikan mamak tanpa santan:
  1. Gunakan Ikan kembung atau ikan selar
  2. Ambil Air asam jawa 1 mangkuk
  3. Gunakan Minyak untuk menumis
  4. Gunakan Halba campuran 1 sudu
  5. Ambil Bawang putih 2 ulas dimayang
  6. Ambil Daun kari
  7. Sediakan Terung atau bendi
  8. Siapkan Rempah kari ikan
  9. Ambil Bahan kisar
  10. Gunakan 15 keping Cili kering dalam
  11. Gunakan 5 ulas Bawang putih
  12. Sediakan Bawang merah besar 1 ulas. Saya pakai 1 je, sebab besar
  13. Ambil 1 inci halia

Arini nak share resepi Kari pulak. Keluarga mi dan Kari memang tak dapat dipisahkan. Ke hulu ke hilir sehingga badan rasa letih dan lutut rasa sakit semula. Kat sini ikan memang segar bugar, harga pun lebih kurang sama cam kat semenanjung.

Langkah-langkah menyiapkan Kari ikan mamak tanpa santan:
  1. Kisar bahan untuk dikisar. Saya tak guna semua pon. Cuma ambil guna 3 sudu sahaja. Selebihnya saya simpan untuk masakan lain nanti
  2. Tumiskan halba campuran dan bawang putih yang dimayang sehingga naik bau
  3. Masukkan 3 sudu bahan kisar dan 1 sudu rempah kari ikan. Tumis sehingga naik minyak
  4. Masukkan air asam jawa. Masukkan daun kari dan terung. Terpulang nak masukkan sayur apa. Samada bendi/terung/tomato
  5. Perasakan dengan garam dan gula. Apabila kuah sudah mengelegak, masukkan ikan tadi. Dan masak sehingga ikan masak. Kacau sesekali tapi hati-hati jangan sampai ikan hancur. Ikan cepat masak. Tak perlu lama-lama. Dah siap, untuk dihidangkan. Lagi sedap kalau dihidangkan bersama rasam dan papadom

Resepi kari ayam ni simple je tanpa daun kari. Rasa memang sedap dan cara ni paling cepat kalau bahan rempah dah habis kat rumah. Selain daun kari ada jugak rempah tumis lain saya masukkan masa tu. Tapi untuk resepi ni, saja je masak tanpa daun kari. Resipi ini tidak menggunakan santan tapi mestilah banyak rempah dan bawang supaya kuah pekat.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Kari ikan mamak tanpa santan yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang lezat untuk keluarga/teman maupun menjadi ide dalam berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!