Nasi Ayam
Nasi Ayam

Sedang mencari ide resep nasi ayam yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal nasi ayam yang enak seharusnya memiliki aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari nasi ayam, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan nasi ayam yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi sajian spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan nasi ayam sendiri di rumah. Tetap dengan bahan sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Nasi Ayam memakai 45 bahan dan 8 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam menyiapkan Nasi Ayam:
  1. Siapkan Bahan Ayam
  2. Sediakan 1 ekor ayam
  3. Ambil 2 inci halia*
  4. Siapkan 5 ulas bawang putih*
  5. Sediakan 5-6 ulas bawang merah*
  6. Gunakan Bahan Perap Ayam
  7. Ambil 2 tbs sos tiram
  8. Siapkan 2 tbs kicap cair
  9. Gunakan 2 tbs kicap manis
  10. Gunakan 1-2 tbs madu
  11. Sediakan 1-2 tbs minyak bijan
  12. Ambil Bahan Nasi Ayam
  13. Ambil 3-5 pot beras (dibasuh dan tos)
  14. Ambil 2 tbs/ lebih mentega/ minyak
  15. Siapkan Ketulan lemak ayam
  16. Ambil 5 ulas bawang merah*
  17. Ambil 3 ulas bawang putih*
  18. Siapkan 2 inci halia*
  19. Gunakan 2 helai daun pandan
  20. Gunakan 1/4 cawan susu segar
  21. Siapkan 1 kiub pati ayam
  22. Sediakan 1 sudu kecil garam
  23. Gunakan Buah pelaga
  24. Ambil Kayu manis
  25. Siapkan Bunga lawang
  26. Sediakan Air rebusan ayam mengikut sukatan beras
  27. Siapkan Gula batu/ gula pasir
  28. Ambil Secubit serbuk kunyit
  29. Sediakan Bahan Sambal Lada
  30. Gunakan 5 biji cili merah*
  31. Ambil 2 biji cili padi*
  32. Siapkan 5 ulas bawang putih*
  33. Gunakan 1 inci halia*
  34. Siapkan 1 tsp cuka (saya guna cuka apple)
  35. Siapkan 1 tsp garam
  36. Ambil 2 tsp gula
  37. Sediakan 1 ketul gula batu
  38. Sediakan 1-2 cawan air rebusan ayam
  39. Siapkan 2 tbs sos cili thai (optional)
  40. Gunakan Bahan Sup
  41. Gunakan Air rebusan ayam
  42. Gunakan 1 kiub ayam
  43. Siapkan Daun sup
  44. Ambil Garam
  45. Ambil 1 bunjut rempah sup bunjut
Cara menyiapkan Nasi Ayam:
  1. Untuk bahan Ayam, kisar bahan yang bertanda *. Gaulkan pada ayam dan perap seketika (anggaran 30 minit). Sementara itu, jerang air di dalam periuk. Apabila mendidih, masukkan ayam beserta bahan ayam tadi. Rebus sehingga separuh masak, angkat dan toskan. Simpan air rebusan.
  2. Ayam yang telah direbus, di gaul sebati dengan bahan perap ayam. Kemudian ditoskan biar kering (anggaran sekurang2nya sejam, tapi kalau tak sempat macam saya, tibai je la tak sampai sejam pun…😂😂😂😂)
  3. Ayam kemudiannya di goreng secara deep fry. Tapi kalau konon ala-ala diet macam saya, bleh la digrillkan ajer dlm oven atau airfryer. Lepas digrill, baru dipotong-potong mcm kat kedai tu…saya tabur sikit rosemary atas ayam masa nak grill tu.
  4. Air kicap lebihan perap ayam tadi dimasak hingga mendidih. Sesuaikan rasa dengan gula dan garam. Siap.
  5. Untuk nasi, saya gunakan periuk Noxxa. Kisarkan bahan yang bertanda *. Setkan periuk pada mode fry. Kemudian, masukkan mentega dan lemak ayam dlm periuk. Tumiskan bahan yang dikisar tadi bersama buah pelaga, kayu manis, bunga lawang, dan daun pandan.
  6. Setelah wangi, masukkan air rebusan ayam, susu segar, kiub ayam, garam, serbuk kunyit dan gula batu. Serbuk kunyit tak perlu terlalu banyak. Cukup sekadar untuk warnakan nasi saja. Tunggu hingga mendidih, masukkan beras dan masak seperti biasa. Untuk periuk Noxxa, setkan pada mode high pressure selama 8 minit. Siap.
  7. Untuk sambal lada, kisar bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga capai kepekatan yang disukai. Siap.
  8. Untuk sup pula, panaskan air rebusan ayam dan masukkan semua bahan. Perasakan dengan garam. Siap.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara membuat nasi ayam yang bisa Anda lakukan di rumah. Selamat mencoba!