Asam rebus kembung
Asam rebus kembung

Sedang mencari inspirasi resep asam rebus kembung yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal asam rebus kembung yang enak harusnya sih memiliki aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari asam rebus kembung, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau hendak menyiapkan asam rebus kembung enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi sajian spesial.

Assalamualaikum selamat pagi.maaf dengan video saya ad gegar sikit ad masalah teknikal ketika rakaman.insyallah video yang lain akan kembali normal. Resepi Ikan Kembung Masak Asam Rebus, menu sihat kerana tidak menggunakan sebarang minyak, dan juga cepat disediakan. Masakan asam rebus ni kuahnya cair.

Nah, kali ini kita coba, yuk, buat asam rebus kembung sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa membuat Asam rebus kembung memakai 10 bahan dan 7 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk menyiapkan Asam rebus kembung:
  1. Siapkan Ikan kembung
  2. Ambil Cili kering
  3. Sediakan 3 ulas bawang putih
  4. Gunakan Sedikit cili kering (tak perlu rebus)
  5. Gunakan Daun kesum ikut byk mana kita suka
  6. Ambil keping Asam
  7. Sediakan Bendi
  8. Siapkan Garam
  9. Siapkan Gula
  10. Gunakan Serbuk perasa (kalau suka)

Bila dah terjadi kemalangan walaupun kecil.nak claim insuran bukannya senang. Ambik masa dan kena keluar gi situ dan sini. Alhamdulillah, sedar tak sedar sudah lebih seminggu kita berpuasa. Meriah saya tengok rumah kawan kawan dengan pelbagai menu atau juadah untuk.

Langkah-langkah menyiapkan Asam rebus kembung:
  1. Blend bawang merah, bawang putih & cili kering dengan sedikit air… Blend kasar je.
  2. Masukkan dalam periuk & rebus..
  3. Sambil tunggu menggelegak, masukkan beberapa keping asam keping & masukkan juga daun kesum
  4. Bila dah menggelegak air rebusan tadi boleh masukkan ikan kembung yg dah dibersihkan
  5. Perasakan dengan garam, sedikit gula & serbuk perasa.
  6. Kuah tu biasa rasa, masam2 pedas, masin… Kalau tak cukup masam tambah je asam keping, nak tambah asam jawa pun boleh je.
  7. Akhir sekali boleh masukkan bendi & tomato (sy xletak sebab takde) dah siap hidangan yg senang & sedap.

Lauk asam rebus memang menjadi kegemaran Naz dan hubby. Cuma kali ini, Naz letak tempoyak di dalam kuahnya. Intai Dapur: Ikan Kembong Rebus Air Asam via intaidapur.blogspot.com. Mori's Kitchen: Ikan Kembung Masak Sambal Kering via maorisaid.blogspot.com. Ikan Kembung Rebus Cicah Air Asam.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Asam rebus kembung yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang menarik untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!