Nasi ayam penyet memori
Nasi ayam penyet memori

Sedang mencari inspirasi resep nasi ayam penyet memori yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal nasi ayam penyet memori yang enak harusnya sih punya aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari nasi ayam penyet memori, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, hingga cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau hendak menyiapkan nasi ayam penyet memori enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa menjadi suguhan spesial.

Nasi Ayam Penyet yang asalnya dari negara jiran iaitu Indonesia, ada pelbagai versi untuk sediakan hidnagan ni, dan Che Nom akan tunjukkan cara yg biasa. Ayam penyet (Javanese for smashed fried chicken) is Indonesian — more precisely East Javanese cuisine — fried chicken dish consisting of fried chicken that is smashed with the pestle against mortar to make it softer, served with sambal, slices of cucumbers, fried tofu and tempeh. Nasi ayam penyet ni berasal dari Indonesia. biasanya ada tempe goreng. tu makanan tradisi orang Jawa ye. dan nama nasi ayam penyet dikatakan kerana sebelum dimakan, ayam goreng itu diketuk dulu supaya penyet. ha. macam-macam adanya cerita.

Nah, kali ini kita coba, yuk, kreasikan nasi ayam penyet memori sendiri di rumah. Tetap dengan bahan sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Nasi ayam penyet memori menggunakan 27 bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Nasi ayam penyet memori:
  1. Ambil Bahan perapan ayam (kisar)
  2. Sediakan 2 biji bawang merah
  3. Gunakan 3 ulas bawang putih
  4. Ambil 3 hiris halia
  5. Ambil 3 hiris lengkuas
  6. Sediakan 1 sudu teh serbuk kunyit
  7. Sediakan 1 sudu teh garam
  8. Gunakan 1 sudu teh cukuprasa
  9. Gunakan Ayam (saya guna 4 ketul)
  10. Siapkan Bahan sambal (digoreng)
  11. Siapkan 2 biji bawang merah
  12. Siapkan 3 ulas bawang putih
  13. Gunakan 1 biji cili merah
  14. Siapkan 5 biji cili padi
  15. Sediakan 10 biji cili api
  16. Sediakan 2 biji tomato dipotong
  17. Ambil 1 inci belacan
  18. Gunakan 1 sudu besar gula
  19. Siapkan 2 sudu teh garam
  20. Gunakan Limau kasturi
  21. Gunakan 4 sudu besar minyak
  22. Gunakan Bahan ulam ulaman (lalapan)
  23. Gunakan Timun
  24. Gunakan Terung yang digoreng
  25. Ambil Kubis
  26. Ambil Tauhu digoreng
  27. Siapkan Tempe digoreng

Cuma kalini, kita import khas resepi asli dari Indonesia. Nasi ayam penyet memang telah menjadi kegemaran ramai orang. Lagi-lagi kalau sambal dia tu menjadi, memang padu sangat bila makan! Nasi Ayam Penyet merupakan salah satu hidangan yang popular di Malaysia.

Cara membuat Nasi ayam penyet memori:
  1. Kisar bahan untuk perapan ayam lalu perap ayam bersama tauhu dan tempe yg dipotong semalaman. Kalau nk perap beberapa jam juga boleh.
  2. Selepas itu, didihkan air dalam periuk masukkan ayam dan sedikit rempah perapan ayam, tauhu dan tempe ketepikan untuk digoreng. Masukkan garam, lada putih dan perasa untuk rasakan sup itu.
  3. Bila dah ayam dah masak angkat ayam ke dalam bekas lalu letakkan sedikit garam dan cukuprasa. Sup tu saya guna untuk makan bersama nasi ayam penyet.
  4. Bahagian sambal pula, goreng dahulu bahan² nya kecuali belacan sampai kecut, angkat selepas itu, goreng sekejap je belacan. Saya gunakan kisar kering utk kisar sambal nak gunakan lesung batu pun boleh. Limau kasturi tak perlu diperah dulu, bila nak makan barulah diperah.
  5. Menggunakan minyak lain, goreng ayam sampai garing bahagian luar. Ambil pisau besar hentak ayam tu biar penyet. Selepas itu goreng terung, tauhu dan tempe sehingga kuning dan garing.
  6. Sediakan nasi, saya guna nasi biasa saja, timun dan kubis di potong kecil. Bolehlah hidangkan dgn sup, nasi, ayam dan sambal.

Hidangan ini berasal daripada Indonesia, walaubagaimanapun, ianya menjadi popular kerana nasi ayam penyet ini sesuai dengan citarasa orang Malaysia. Resepi Nasi Ayam Penyet, masakan indonesia yang sangat popular dan menjadi kegemaran di Malaysia. Agak remeh untuk menyediakan hidangan ini tetapi sangat berbaloi kerana hasilnya sangat memuaskan dan sangat sedap. Apa ya maksud di sebalik nama Penyet itu.? Kita ni tahu makan aje. tak pernah nak ambil tahu kenapa sesuatu makanan itu di namakan sedemikian.

Terima kasih telah membaca resep yang kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, olahan Nasi ayam penyet memori yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang menarik untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!