Nasi ayam mudah dan sedap
Nasi ayam mudah dan sedap

Lagi mencari ide resep nasi ayam mudah dan sedap yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal nasi ayam mudah dan sedap yang enak seharusnya punya aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari nasi ayam mudah dan sedap, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan nasi ayam mudah dan sedap yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi suguhan istimewa.

#nasiayam #resepinasiayam #carabuatnasiayamnasi ayam nasi ayam simplenasi ayam sedap dan mudahResepi Nasi AyamChicken Rice RecipeCara Mudah Buat Nasi. Jom kita tengok resepi nasi ayam yang mudah dan sedap ini. Jika kita menyediakan sendiri, memang menjimatkan dan anak anak boleh makan dengan Jika mahu tengok koleksi resepi nasi ayam saya yang lain, boleh klik di SINI.

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan nasi ayam mudah dan sedap sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Nasi ayam mudah dan sedap menggunakan 38 bahan dan 8 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Nasi ayam mudah dan sedap:
  1. Siapkan Bahan-bahan ayam:
  2. Ambil 1 ekor ayam (potong 4)
  3. Sediakan 7 ulas bawang putih (hiris kasar)
  4. Gunakan Halia (diketuk-ketuk)
  5. Siapkan Air secukupnya
  6. Ambil Bahan-bahan nasi:
  7. Sediakan 3 cawan beras
  8. Sediakan 2 ulas bawang putih + 1 sm halia (tumbuk halus)
  9. Gunakan 2 sudu makan butter
  10. Siapkan 1 kiub ayam
  11. Ambil 1 kulit kayu manis
  12. Siapkan Air rebusan ayam secukupnya (dalam 4 cawan)
  13. Gunakan Bahan-bahan sambal :
  14. Gunakan 5 biji cili merah
  15. Siapkan 3 ulas bawang putih
  16. Siapkan 2 sm halia
  17. Sediakan 1 sdb cuka
  18. Ambil 1 sdt garam
  19. Gunakan Gula
  20. Ambil Air rebusan ayam secukupnya (nak guna air biasa pun boleh)
  21. Sediakan Bahan-bahan sup:
  22. Sediakan Air rebusan ayam
  23. Siapkan 1 kiub ayam
  24. Siapkan Sedikit lada sulah
  25. Siapkan Daun sup
  26. Sediakan Bahan-bahan sambal halia+bawang putih:
  27. Gunakan Halia & bawang putih yang digunakan untuk merebus ayam
  28. Ambil Air rebusan ayam
  29. Gunakan Sedikit maggi cukup rasa
  30. Gunakan Kuah kicap (Curah atas ayam):
  31. Sediakan Sedikit kicap masin
  32. Sediakan Sos tiram
  33. Ambil Sedikit air
  34. Sediakan Minyak bijan/minyak masak
  35. Sediakan Ulam-ulaman:
  36. Ambil Timun
  37. Siapkan Daun salad
  38. Sediakan Tomato

Bahan paling penting adalah sos, sup dan ayam kena sedap. Bila teringat nasi ayam kat Kedai Makan Selera Kpg Kak Mai, tetiba macam rajin pulak nak masak nasi ayam kalini. Lama gila rasanya tak masak nasi ayam. Nasi Ayam menjadi memang menjadi makanan kegemaran rakyat Malaysia sejak dahulu lagi.

Langkah-langkah menyiapkan Nasi ayam mudah dan sedap:
  1. Bersihkan ayam, potong 4 bahagian. Masukkan kedalam periuk, masukkan bawang putih dan halia serta air secukupnya. Rebus sehingga ayam masak. Tak perlu terlalu empuk.
  2. Panaskan kuali dan cairkan butter, masukkan kulit kayu manis, halia + bawang putih yang telah ditumbuk halus. Tumis hingga garing.
  3. Dalam periuk, masukkan beras yang telah dibersihkan, air rebusan ayam, bahan tumis dan kiub ayam. Susun ayam & masak macam biasa guna rice cooker.
  4. Kisarkan semua bahan-bahan sambal dan masak hingga pekat.
  5. Ini halia dan bawang putih yang digunakan untuk merebus ayam, blend bersama sedikit air rebusan ayam + sedikit maggi cukup rasa. Masak hingga pekat.
  6. Kuah kicap, campur semua bahan dan masak sekejap hingga mendidih. Curah atas isi ayam yang telah diasing dari nasi & dipotong.
  7. Panaskan air rebusan ayam tambah kiub ayam dan lada sulah. Siap, tabur daun sup.
  8. Hidang bersama ulam-ulaman, sedia untuk dinikmati.

Hidangan ini paling femes terutama majlis rumah terbuka. Sebenarnya dah beberapa hari buat Nasi Ayam Hainan ni. Ahad lepas masa tengok Peter Rabbit kat GSC dah pekena Nasi Ayam Hainan kat CRS.lps buat yg versi homemade pulak. Dah lama berangan nak buat tapi asyik tertangguh jer. Nasi Ayam hari ini disediakan oleh Nana menggunakan resipi Nasi Ayam Khas.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara membuat nasi ayam mudah dan sedap yang bisa Anda lakukan di rumah. Selamat mencoba!