Asam Pedas Ikan Kembung
Asam Pedas Ikan Kembung

Lagi mencari inspirasi resep asam pedas ikan kembung yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal asam pedas ikan kembung yang enak harusnya sih mempunyai aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari asam pedas ikan kembung, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan asam pedas ikan kembung yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi sajian spesial.

Berikut ini ada beberapa tips dan trik praktis dalam mengolah asam pedas ikan kembung yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Asam Pedas Ikan Kembung memakai 20 bahan dan 9 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk pembuatan Asam Pedas Ikan Kembung:
  1. Ambil 2 ekor ikan kembung
  2. Siapkan 8 buah bendi
  3. Sediakan 1 buah tomato
  4. Gunakan 3 tangkai daun kesum ambil daun sahaja
  5. Siapkan 1 batang serai
  6. Ambil Bumbu kisar :
  7. Ambil 10 tangkai cili padi
  8. Sediakan 5 ulas bawang merah
  9. Gunakan 3 siung bawang putih
  10. Siapkan 1 ibu jari halia
  11. Siapkan 1 ibu jari kunyit
  12. Gunakan 1 inc belacan
  13. Sediakan Bahan bumbu tambahan :
  14. Siapkan 1 sdm serbuk cili
  15. Gunakan 1 sdm pes asam Jawa
  16. Ambil 2 sdt garam
  17. Sediakan 2 sdt gula
  18. Ambil Secubit ajino
  19. Siapkan 400 ml air
  20. Sediakan 1 senduk minyak
Langkah-langkah menyiapkan Asam Pedas Ikan Kembung:
  1. Cuci bersih sisik dan perut ikan. Untuk kurangkan bau hanyir ikan, lumuri dengan air asam atau pun cuka masakan. Biarkan dalam 5 minit. Kemudian bilas sampai bersih.
  2. Sediakan semua bahan. Kisar cili padi, bawang, kunyit dan halia. Cili tu sesuaikan dengan selera masing masing yee.. ni lah yang akak katakan kekurangan bahan. Sebab asam pedas ni gunakan cili kering. Tapi akak kehabisan cili tuu..
  3. Panaskan minyak, tumis bumbu sampai pecah minyak.
  4. Bila dah nampak pecah minyak, tambahkan serbuk cili. Gaul kan sampai rata dan bumbu betul betul masak.
  5. Tambahkan air, aduk aduk sampai tercampur semua. Tunggu mendidih.
  6. Masukkan bendi, tomato dan daun kesum. Setengah orang ni kaan Lailer.. depa buh tomato ngan daun kesum ni bahagian akhir, tapi akak suka buh depan. Jus tomato tu bila rebus lama nanti boleh keluar. Anak ngan somi akak tak mau makan tomato, sbb tu akak masak buh dulu. Biar kan bendi agak layu, Kecilkan api.
  7. Masih kecilkan api yee Lailer… Setelah bendi layu, masukkan ikan, tambahkan garam, gula, ajino dan air asam Jawa. Mandikan ikan tu dengan kuah dulu, kemudian tutup dan reneh dalam 5 menit. Masih Api kecil yee Lailer…
  8. Setelah 5 minit, buka la penutup tuu Lailer, kacau kacau pelan jee.. biar ikan tak hancur, perasakan… camana.. sedapkaan… tu laaa apa akak cakap.. takde cili kering pun masih sedaap kaan…
  9. Siap dah.. Boleh pi hantar kat bakal mak mentua ko tu Lailer.. kang ni tem Jekfer nak makan malam.. jangan pula ko buka cite yang asam pedah ni masak guna serbuk cili tau lailer.. kang bakal mak mentua ko tu tak mau tumpang rasa pula 不不不

Terima kasih telah membaca resep yang tim kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, olahan Asam Pedas Ikan Kembung yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi untuk berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!