Kek Batik Coklat Berganda
Kek Batik Coklat Berganda

Sedang mencari inspirasi resep kek batik coklat berganda yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal kek batik coklat berganda yang enak harusnya sih punya aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari kek batik coklat berganda, mulai dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing kalau hendak menyiapkan kek batik coklat berganda yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi sajian spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, buat kek batik coklat berganda sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa membuat Kek Batik Coklat Berganda memakai 17 bahan dan 7 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Kek Batik Coklat Berganda:
  1. Sediakan Bahan A (utama) - sukatan cawan kita guna cawan plastik ikea je ๐Ÿ˜…
  2. Sediakan 2 baris biskut merrie kopi (blh je guna yg biasa)
  3. Sediakan 1 cawan besar coklat coin (boleh gantikan dengan coklat bar masakan tu)
  4. Ambil Bahan B (Untuk Dikisar) - sukatan cawan kita guna cawan plastik ikea shj hehe)
  5. Ambil 1 cawan besar mentega (kita guna marjerin pelangi aje)
  6. Gunakan 5 biji telur
  7. Sediakan 1 cawan besar serbuk coklat
  8. Sediakan 1/2 tin susu pekat
  9. Gunakan 1/2 cawan gula biasa
  10. Siapkan 1 peket serbuk milo 3in1 (blh je guna serbuk milo biasa)
  11. Siapkan 1/2 cawan tepung kek
  12. Gunakan Bahan C (Utk Topping)
  13. Ambil 1 cawan coklat coin (blh ganti dgn coklat bar masakan)
  14. Sediakan 1 sudu besar minyak jagung
  15. Sediakan 1 sudu besar mentega
  16. Sediakan 1/2 cawan whipping cream
  17. Sediakan 3 sudu besar cheese cheddar disagat
Langkah-langkah menyiapkan Kek Batik Coklat Berganda:
  1. Mula-mula sekali sediakan bahan2. Kemudian masukkan kesemua bahan B utk dikisar ke dalam blender, dan blend sehingga cair sebati.
  2. Kemudian masukkan ke dalam kuali, dan buka api perlahan. (saya masukkan sedikit garam utk rasa lemak). Masukkan coklat coin td dan gaul sentiasa sehingga pekat berketul. Jangan bubuh air, nanti adunan jadi tak cantik heheh. Biarkan adunan pekat dan berketul.
  3. Bila dah pekat dan berketul mcm dalam gambar, bolehla patah dua biskut merrie, dan gaulkan sehingga sebati kesemuanya. Kemudian tutup api.
  4. Cedok biskut yg bergaul td ke dalam loyang saiz 8. Masukkan dahulu plastik ye supaya senang nak angkat keluar. Dah cedok, tekan2kan dengan senduk sehingga mampat. Biskut kita tetap akan jadi lembut. Dah mampat, ketepika.
  5. Kita buat topping. Saya masukkan kesemua bahan B kecuali cheese cheddar ke dlm mangkuk tahan panas, dan letak dalam kuali yg dibuka api. Api perlahan shj ye. Secara automatik, coklat dalam mangkuk td akan cair dan boleh gaul sebati. (Utk lbh selamat, boleh guna kaedah double boiling๐Ÿ˜Š).
  6. Seterusnya, bila dh cair, bolehlah dimasukkan ke dalam kek batik td, dan ratakan. Kemudian, sagat cheese cheddar. Terpulang citarasa masing2. Nak bubuh kekacang pun boleh ๐Ÿฅฐ๐Ÿ˜.
  7. Siap ๐Ÿ˜‹. Selamat mencuba ๐Ÿฅฐ.

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara membuat kek batik coklat berganda yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!