Kek Batik Coklat Ganache 🍫
Kek Batik Coklat Ganache 🍫

Sedang mencari ide resep kek batik coklat ganache 🍫 yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal kek batik coklat ganache 🍫 yang enak seharusnya punya aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari kek batik coklat ganache 🍫, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau mau menyiapkan kek batik coklat ganache 🍫 enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi suguhan istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan kek batik coklat ganache 🍫 sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa membuat Kek Batik Coklat Ganache 🍫 memakai 9 jenis bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Kek Batik Coklat Ganache 🍫:
  1. Gunakan 2 paket biskut marie (patah2kan) 250g butter @ seketul
  2. Gunakan 2 cawan milo
  3. Siapkan 1 cawan susu pekat
  4. Siapkan 1/2 cawan susu cair @ kalau xnak boleh guna air masak (pilih salah satu shaja)
  5. Sediakan 1 biji telur Esen vanila
  6. Sediakan Bahan2 topping@ganache
  7. Gunakan Coklat masakan (Nak sedap guna beryls)
  8. Siapkan 200 ml whipping cream @ boleh ganti guna susu cair
  9. Sediakan 1 sdb butter
Langkah-langkah menyiapkan Kek Batik Coklat Ganache 🍫:
    1. Masak butter smp cair, masak kek batik guna api kecik je ek. kemudian terus masukkan susu pekat. Kacau rata. - - 2. Masukkan pula milo. Kacau cepat2 tkt berketul.
    1. Kemudian boleh masukkan telur, kacau dlu bg rata dan akhir sekali masukkan susu cair @ air ye. (Pilih antara satu jer) Kacau sebati biar semua sekata. - - 4. Last skali masukkan biskut. Kacau rata bg smua bskt bersalut coklat. Ok boleh tutup api.
    1. Terus masukkan smua ke dalam loyang saiz 10inci (alas plastik @ baking paper supaya kek nanti x melekat) penyek2 dan mampatkan biskut td ke dlm loyang guna senduk plastik atau spatula..(supaya kek x pecah bila potong nanti)
  1. 6.masukkan dlm peti sekejap kemudian bolehlah curahkan coklat ganache plak.. - coklat ganache blh dicairkan dgn kaedah double boil @ boleh panaskan dulu susu cair, tutup api.. masuk coklat.. kacau2 shingga coklat cair, tambah butter 1 sudu brulah coklat cantik berkilat..
  2. 7.Tuang coklat yg dah dicairkan td atas kek batik yg disejukkan td..Pecahkan gelembung buih yg ade kat coklat ganache tu supaya coklat topping tu nampak smooth dan cantik jer..pecahkan pakai garfu/ lidi kecik - - 8. simpan dulu kek semalaman dlm peti atau sehingga coklat dah set..bolehlah dipotong.. pakai pisau panjang yg direndam dlm air panas.. tiap kali lps potong bersihkan dulu pisau, celup dlm air panas lagi.. ulang potong sehingga habis..
  3. Nyumm2..Kek batik ni mmg lembut jer.. sbb kite ltk susu cair & telur..best sgt…tunggu ape lagi? Kalau dah ade bahan2.. blh guna resepi ni..selamat mencuba kawan2 💕😍

Terima kasih telah membaca resep yang tim kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Kek Batik Coklat Ganache 🍫 yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi dalam berbisnis kuliner. Selamat mencoba!