Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd
Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd

Sedang mencari inspirasi resep nasi minyak ayam masak merah #phopbylinimohd yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal nasi minyak ayam masak merah #phopbylinimohd yang enak harusnya sih punya aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari nasi minyak ayam masak merah #phopbylinimohd, pertama dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau hendak menyiapkan nasi minyak ayam masak merah #phopbylinimohd enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan istimewa.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis dalam mengolah nasi minyak ayam masak merah #phopbylinimohd yang siap dikreasikan. Anda dapat menyiapkan Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd menggunakan 48 jenis bahan dan 11 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam menyiapkan Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd:
  1. Gunakan Nasi Minyak
  2. Sediakan Bahan Bahan :
  3. Gunakan 3 cawan beras basmathi (Moghul Faiza)
  4. Gunakan 2 cawan air
  5. Sediakan 1 1/2 cawan susu cair
  6. Gunakan 1/2 biji bawang besar (di mayang)
  7. Ambil 2 ulas bawang putih (di mayang)
  8. Siapkan 1 inci halia (di hiris kasar)
  9. Ambil 2 sudu besar minyak sapi
  10. Ambil 1 sudu besar minyak masak
  11. Sediakan 2 helai daun pandan (di simpul)
  12. Gunakan 1 batang serai (di titik)
  13. Gunakan 2 sudu besar sos tomato (tak letak pun takpe)
  14. Ambil 1 sudu teh garam
  15. Ambil Sedikit pewarna merah & hijau (ikut suka nak letak warna apa)
  16. Gunakan Bahan Tumis :
  17. Siapkan 2 batang kulit kayu manis
  18. Ambil 3 kuntum bunga lawang
  19. Ambil 5 biji cengkih
  20. Ambil 3 biji buah pelaga
  21. Siapkan Bahan Hiasan :
  22. Sediakan Sedikit daun sup (di hiris)
  23. Sediakan Bawang goreng (di tabur atas nasi)
  24. Ambil Ayam Masak Merah
  25. Siapkan Bahan Bahan :
  26. Gunakan 14 ketul ayam (potong sederhana besar)
  27. Ambil 3 sudu besar cili boh (cili kering blend pun boleh juga)
  28. Gunakan 1/2 biji bawang besar (di hiris halus)
  29. Sediakan 2 ulas bawang putih (di hiris halus)
  30. Ambil Kalau rajin boleh blend bawang besar n bawang putih ni
  31. Ambil 1/2 biji bawang besar (di hiris bulat)
  32. Gunakan 1 batang kulit kayu manis
  33. Gunakan 4 sudu besar cili sos
  34. Sediakan 2 sudu besar sos tiram
  35. Sediakan Bahan Hiasan :
  36. Sediakan Sedikit daun sup (di hiris)
  37. Sediakan Sedikit daun bawang (di potong)
  38. Sediakan Acar Jelatah
  39. Siapkan Bahan Bahan :
  40. Sediakan Sedikit bawang besar di potong halus
  41. Ambil 1/2 batang timun (di buang pulur dan di potong panjang2)
  42. Gunakan Sedikit lobak merah (di hiris halus dan panjang2)
  43. Ambil Sedikit kobis (di hiris halus)
  44. Ambil 2 sudu besar gula
  45. Ambil 1 sudu besar cuka makan
  46. Sediakan Sedikit air
  47. Gunakan Sedikit garam
  48. Siapkan 1 biji cili merah (di hiris)
Cara membuat Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd:
  1. Basuh beras bersih2 dan rendam sekejap dalam 20 minit. Kemudian tapis n toskan.
  2. Panaskan periuk nasi. Saya tumis terus dalam periuk elektrik tu je. Masukkan minyak sapi dan minyak masak.
  3. Masukkan bahan tumis, daun pandan dan serai. Tumiskan sebentar sehingga harum.
  4. Masukkan bawang besar, bawang putih yang di mayang dan halia. Tumis sebentar hingga harum baunya.
  5. Kemudian masukkan susu cair dan air secukupnya. Perasakan dengan garam dan gaul rata. Kemudian masukkan beras yang telah di toskan tadi.
  6. Tutup periuk dan biarkan nasi masak macam biasa. Bila nasi dah masak letakkan beberapa titik pewarna hijau dan merah. Kemudian gaul rata. Tadaaa! Dah siap. Boleh la di hidangkan bersama ayam masak merah dan acar jelatah.
  7. Ayam di perap sebentar dengan garam dan kunyit. Kemudian panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak.
  8. Kemudian keluarkan lebihan minyak gorengan ayam dan tinggalkan dalam 1 senduk je. Tumiskan bawang besar, bawang putih dan kulit kayu manis hingga naik bau.
  9. Akhir sekali masukkan ayam goreng dan gaul rata. Masukkan bawang besar yang di hiris bulat. Kacau sekejap agak2 bawang dah layu boleh tutup api. Boleh la di hidangkan bersama nasi minyak. Taburkan sedikit daun bawang dan daun sup.
  10. Masukkan cili boh dan tumis hingga cili benar2 masak. Guna api perlahan. Kemudian masukkan cili sos dan sos tiram. Masukkan air (agak2 nak kuah banyak mana) dan kacau rata. Biarkan hingga sedikit kering dan naik minyak. Saya tak letak garam sebab sos tiram dah masin.
  11. Untuk acar jelatah gaulkan semua bahan bahan di atas dan masukkan dalam peti ais selama 1 jam hingga semua rasa sebati. Boleh adjust rasa ikut citarasa masing2.

Terima kasih telah membaca resep yang tim kami tampilkan di sini. Harapan kami, olahan Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang menarik untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi bagi Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner. Selamat mencoba!