Nasi Minyak Hujan Panas
Nasi Minyak Hujan Panas

Sedang mencari inspirasi resep nasi minyak hujan panas yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal nasi minyak hujan panas yang enak selayaknya memiliki aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

It is basically nasi minyak, or ghee rice, with colours added at the end of the cooking. Creating the craters will allow the rice to absorb some of the pure colour There are a lot of videos online that showed various methods of preparing nasi hujan panas, but all of them used artificial food colouring. Menurut Wikipedia, nasi hujan panas merupakan antara nasi tradisional Melayu yang berasal dari Terengganu.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari nasi minyak hujan panas, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika hendak menyiapkan nasi minyak hujan panas yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa menjadi sajian spesial.

Di bawah ini ada beberapa tips dan trik praktis untuk membuat nasi minyak hujan panas yang siap dikreasikan. Anda dapat membuat Nasi Minyak Hujan Panas memakai 19 jenis bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan Nasi Minyak Hujan Panas:
  1. Gunakan 500 gm Beras Basmathi
  2. Ambil 600 ml Air rebusan ayam
  3. Ambil 3 helai Daun Pandan
  4. Gunakan 3 helai Daun Bay
  5. Sediakan 250 ml Susu Cair
  6. Gunakan 3 Sdb Minyak Sapi
  7. Ambil 2 Sdb Marjerin
  8. Sediakan 3 biji Bunga Lawang
  9. Gunakan 1 batang Kulit Kayu Manis
  10. Siapkan 5 biji Buah Palaga
  11. Sediakan 5 biji Cengkih
  12. Sediakan 30 gm Bawang Merah Kecik, hiris nipis
  13. Gunakan 5 gm Bawang Putih,hiris nipis
  14. Gunakan 10 gm Halia,Mayang Halus
  15. Ambil Beberapa titis pewarna makanan
  16. Gunakan Bahan kisar/Tumbuk :
  17. Siapkan 40 gm Bawang Merah Kecik*
  18. Siapkan 20 gm Bawang Putih*
  19. Ambil 20 gm Halia*

Nasi ni dh lama masak ya, NASI MINYAK HUJAN PANAS Resipi : Makyong@myresipi. Nasi minyak ni menu semalam so, semuanya sudah 'selamat' la. Nama nasi minyak ni sesuai benar dengan cuaca kat oklen ni yg hujan panas tak tentu. Salam & selamat pagi kepada semua pengunjung blog CW. harapnya semua sihat, ceria dan gembira selalu.

Langkah-langkah membuat Nasi Minyak Hujan Panas:
  1. Kisar/Tumbuk bahan bertanda *
  2. Panaskan minyak sapi,dan marjerin,tumis hirisan Bawang kecik,bawang putih,halia,daun pandan,kulit kayu manis,biji pelaga,bunga lawang,daun bay,dan bunga cengkih,tumis hingga harum dan masukan bahan kisar. tumis hingga naik bau
  3. Masukan beras yang telah di basuh gaulkan sebati,tumis selama 2 minit. Pindahkan beras kedalam periuk elektrik tuangkan susu cair
  4. Tuangkan air rebusan ayam,garam dan serbuk pati ayam,gaulkan sebati
  5. Masak nasi seperti biasa.
  6. Setelah nasi kering (Hampir masak),buat beberapa lubang dan titiskan beberapa pewarna(cukup 2 titis setiap lubang),tutup kembali periuk dan tunggu sampai masak,setelah nasi masak tunggu selama 10 minut dan gaulkan nasi dengan menggunakan garpu.

Berbalik kepada gambar di atas Nasi Minyak Hujan Panas, memang sesuai dengan keadaan CW sekarang, sekejap hujan, sekejap panas, sekejap berangin. Nasik minyak hujan panas ni kak rose buat untuk juadah hari raya aidiladha rabu lepas. buat pun sikit jer macam dalam resepi tu sbb cuma kami tiga beranak jer raya kat sini. lagi pun kami baru saja balik dari kampung pada hari ahad tu dan cuti pun cuma sehari je kan. so raya kat sini dengan. Assalammualaikum buat semua Dah habis kisah istana Qarun, nanti ada kelapangan mama kongsi tempat menarik yg lain pula. Hari ni mama nak kongsi menu yg mama masak pada hari Sabtu yg baru lepas.masak special sikit sbb kami jemput sekeluarga Arab.kwn mr husben lunch di rumah. Baiklah, kita terus sahaja tengok resipi Nasi Minyak Hujan Panas yang sedap ini.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan nasi minyak hujan panas yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!