Mee Kari (Mi Kuah Udang Ikan Bilis)
Mee Kari (Mi Kuah Udang Ikan Bilis)

Sedang mencari ide resep mee kari (mi kuah udang ikan bilis) yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal mee kari (mi kuah udang ikan bilis) yang enak selayaknya mempunyai aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

MEE KARI paling sedap guna ikan bilis- #bilaanurmasak. Bila sebut mee kari ini, teknik penyediaan dan resepinya adalah berbeza mengikut tempat dan cara seseorang itu memasak mee kari. Kalau tanya saya secara peribadi, isi kuah mee kari yang saya paling suka adalah isi ayam dan juga kerang.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari mee kari (mi kuah udang ikan bilis), pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar hingga cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan mee kari (mi kuah udang ikan bilis) yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi suguhan istimewa.

Berikut ini ada beberapa tips dan trik praktis dalam mengolah mee kari (mi kuah udang ikan bilis) yang siap dikreasikan. Anda dapat menyiapkan Mee Kari (Mi Kuah Udang Ikan Bilis) menggunakan 33 bahan dan 8 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam menyiapkan Mee Kari (Mi Kuah Udang Ikan Bilis):
  1. Sediakan 1/2 ekor ayam (potong kecil)
  2. Gunakan 1/4 cawan ikan bilis (dikisar) - untuk kuah
  3. Ambil 1 cawan udang (asingkan kulit dan isi) - untuk kuah
  4. Gunakan 2 bungkus mi kuning
  5. Ambil Bahan kisar
  6. Siapkan 2 biji bawang merah besar
  7. Sediakan 5 ulas bawang putih
  8. Gunakan 1 inci halia
  9. Ambil Bahan ditumis bersama bahan kisar
  10. Gunakan 2 sudu besar cili kisar
  11. Sediakan 1/4 cawan serbuk kari ayam/daging
  12. Sediakan Rempah kasar (kulit kayu manis, biji pelaga dan bunga lawang)
  13. Siapkan 2 batang serai (diketuk)
  14. Ambil 2 tangkai daun kari
  15. Sediakan 2 sudu besar gula merah
  16. Sediakan Garam, gula, perasa secukupnya
  17. Gunakan Bahan kuah
  18. Sediakan 400 ml santan pekat (Kara)
  19. Gunakan Air secukupnya (hasilkan kuah yang tak pekat, bukan mcm nak masak kari ikan 😅)
  20. Ambil 1/2 sudu besar asam jawa (dibancuh air)
  21. Ambil 2 peket fish cake (hiris)
  22. Siapkan 2 peket fish ball
  23. Sediakan 10 biji tauhu pok (hiris)
  24. Sediakan 1/4 sudu teh serbuk rempah hitam 4 sekawan (optional) (lihat resipi)
  25. Sediakan Bahan pelengkap
  26. Gunakan 1 pokok sawi (dicelur)
  27. Siapkan 1 cawan taugeh
  28. Ambil 3 biji cili besar dihiris
  29. Gunakan Sambal tumis ikan bilis
  30. Ambil Tauhu (dibakar, dihiris)
  31. Ambil Telur rebus/telur puyuh
  32. Sediakan Kerang rebus/isi ayam goreng diracik
  33. Ambil Daun sup/daun bawang

O ya, sebut jer pasal kari. Mee kari sedap jika kuah tak pekat sangat dan tak cair sangat. Nota: Kuah cara saya buat ni memang tak muak. Sedap selalu jadi pilihan tetamu saya bila raya.

Langkah-langkah membuat Mee Kari (Mi Kuah Udang Ikan Bilis):
  1. (Semua gambar dalam langkah2 adalah untuk kuah bagi 20 bungkus mi kuning. Walaubagaimanapun resepi di atas berasaskan untuk 2 bungkus mi kuning. Harap maaf zahir batin ye..)
  2. Kisar isi udang dan ketepikan.
  3. Rebus kulit dan kepala udang yang telah dibersihkan sehingga kulitnya kemerahan. Kisar bersama air rebusannya dan ketepikan.
  4. Tumis rempah kasar, bahan kisar dan bahan tumis sehingga pecah minyak. Masukkan sedikit garam, gula merah dan gula. Tumis lagi sehingga warnanya berkilat cantik.
  5. Masukkan ikan bilis kisar dan air kulit udang kisar yang ditapis. Masukkan ayam. Masak sekejap kemudian masukkan fish ball, tauhu dan fish cake.
  6. Masukkan santan, air, udang kisar dan sedikit bancuhan asam jawa. Masak sehingga mendidih. (Cara Uchu, kuah tak prkat sgt tak cair sgt tapi masih rasa lemak2 santan untuk tidak rasa muak)
  7. Rahsia dalam kebanyakan masakan Uchu untuk menaikkan rasa, tambahkan sedikit serbuk rempah hitam 4 sekawan. - (lihat resipi)
  8. Kuah sedia dinikmati bersama mi dan bahan pelengkap. (Bahan je pelengkap, gambar tak lengkap..😅)

Terdapat beberapa lagi resepi yang anda boleh cuba selain daripada resepi mi kari ini. Curry mee is a spicy noodle soup garnished with various toppings, popular in Maritime Southeast Asia. In the southern part of Malaysia and its neighbouring country, Singapore, it is sometimes called curry laksa (Malay: kari mi; Chinese: 咖喱喇沙; pinyin: Gālí Lǎshā). okay ni resepi kuah mee kari. Dan mi kari dikehendaki untuk mempunyai kerang dan flatfish tauhu (tofu). Resepi Mee kari nyonya tapi tidak tahu bahawa ia bukanlah asal untuk tastiness hanya kerana saya makan di kedai yang menjual kari nyonya.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, olahan Mee Kari (Mi Kuah Udang Ikan Bilis) yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang lezat untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi dalam berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!