Ayam Masak Merah kegemaran Suami 😋
Ayam Masak Merah kegemaran Suami 😋

Anda sedang mencari ide resep ayam masak merah kegemaran suami 😋 yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak merah kegemaran suami 😋 yang enak seharusnya punya aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak merah kegemaran suami 😋, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau hendak menyiapkan ayam masak merah kegemaran suami 😋 yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan ayam masak merah kegemaran suami 😋 sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa menyiapkan Ayam Masak Merah kegemaran Suami 😋 memakai 12 bahan dan 6 tahap pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Ayam Masak Merah kegemaran Suami 😋:
  1. Ambil Seekor Ayam saiz sederhana siap potong 20/22 bahagian
  2. Siapkan Serbuk Kunyit
  3. Sediakan biji Bawang Holand/Bawang Besar
  4. Ambil biji Bawang Putih
  5. Sediakan inci Halia
  6. Siapkan sudu Cili Kisar
  7. Siapkan sudu Sos Cili
  8. Sediakan sudu Sos Tomato
  9. Sediakan Kiub Ayam
  10. Siapkan Garam
  11. Siapkan Gula
  12. Siapkan Ajinamoto (Optional)
Langkah-langkah membuat Ayam Masak Merah kegemaran Suami 😋:
  1. Ayam yang dah siap dipotong dan dibasuh terlebih dahulu, boleh kita lumur dengan sedikit serbuk kunyit dan sedik garam untuk digoreng. Goreng jangan terlalu garing ye. Tapi jangan half cook. Nanti isi dalam masih berdarah.
  2. Sambil tunggu ayam tu masak kita blend bahan untuk menumis, bawang holand, bawang putih dan halia. Blend sampai halus. Dengan air kurang dari separuh isi blender.
  3. Boleh sediakan kuali lagi satu untuk mula menumis. Panaskan minyak masak agak-agak je menumis macam buat sambal gitu. Minyak dah panas, boleh masukkan bahan yang di blend tadi. Tumis sampai pecah minyak dan naik bau. Ayam goreng tadi jangan lupa pulak ye.
  4. Masukkan 3/4 sudu cili kisar, ikut pada selera korang nak pedas tahap apa. Macam laki den orang nogoghi smilan. Memang suka pedas. Kacau sebati.
  5. Kemudian kita masukkan sos cili dan sos tomato. Kalau nak lebih masam cket letak lebih cket sos tomato tu. Kadang-kadang anak tak tahan makan pedas kan. Bubuh garam dalam 1 setengah sudu teh, gula 2 sudu besar dan masuhkkan separuh kiub ayam. Kemudian kacau sehingga agak kering sedikit, tapi jangan garing sangat. Nak bubuh pak aji boleh, tanak bubuh pun boleh.
  6. Dah siap tumisan tadi, kita pun golek-golehkan ayam goreng ke dalam sambal tadi tu. Kacau sampai rata keseluruhan ayam goreng kita dan dah siap untuk dihidang. Hidang dengan nasi putih yang panas dan baru masak tu. Perghhhh 🤤🤤🤤 laki den makan berpinggan-pinggan sodap katanya 😂😂 Selamat Mencuba 😋

Terima kasih telah membaca resep yang tim kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, olahan Ayam Masak Merah kegemaran Suami 😋 yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang menarik untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi untuk berbisnis kuliner. Selamat mencoba!