Resipi Mee Talam Kampung Simple dan Sedap

Resipi Mee Talam Kampung – Saya ingin bermula dengan petikan dari kuliah Surau Ad Dhuha mengenai Hadis 40 oleh Ustaz Hamim. Kali ini bab 24 Hadis melarang salah laku.

Sesungguhnya Aku melarang ketidakadilan terhadapKu. Dan aku menjadikan kejahatan yang dilarang di antara sesamamu. Jadi, janganlah kamu menindas secara tidak adil. Zalim meletakkan perkara-perkara tidak jelas. Atau lakukan sesuatu yang lebih daripada dia. Seperti makan berlebihan. Solat berlebihan juga tidak adil. Contohnya jika seseorang tidak tidur.

resipi mee talam kampung
Gambar mee talam kampung

Permainan makan burger, adalah zalim juga kerana makan lebih daripada dia. Agensi dipaksa untuk menerima dan menghadiri lebih dari sepatutnya. Zalim juga menduduki tempat sendiri sebagai pemarah dan berbeza dari kesan kezaliman. Tidak mustahil Tuhan tidak adil. Jika ujian mana-mana berlaku kepada seseorang, itu tidak bermakna bahawa Allah tidak adil kepada kita. Hanya kita tidak tahu kenapa Tuhan menguji kita begitu.

Dalam buku Mustika Hadith mengenai kebijaksanaan dalam bencana bertentangan. Caranya adalah orang yang beriman, kerana Allah ingin mengampuni dosanya. Bencana juga dalam bentuk perasaan teragak-agak dan kesedihan. Tertanya-tanya apa yang berlaku atau apa yang akan dikenakan. Atau gunakan pening kepala yang sakit.

Hatta duri atau benda tajam, Allah mengampuni dosa kecil dengan syarat untuk bersabar dengan ujian. Tidak ada pahala bagi pesakit tetapi pahala yang besar. Satu contoh kejadian tsunami di Acheh, jika bencana berlaku juga ruang dan peluang bagi orang percaya untuk mendapatkan ganjaran kesabaran.

Sekiranya Allah mengenakan azab di neraka, bukan Allah yang zalim. Jangan menyalahkan diri sendiri tetapi kerana dia degil dan memilih melakukan perkara-perkara jahat. Firman Tuhan, setiap orang di dalam keadaan yang sesat, tidak mengetahui apa-apa selain mereka yang saya ajarnya. Kemudian tanya arahan dari saya dan percaya saya akan membimbingnya.

Kemudian saya bertanya bagaimana memberi mee talam oleh keluarganya. Resipi mudah ini sangat enak dan pantas sememangnya disediakan. Izzah berkata ini adalah resipi mee talam yang menyediakan bondanya untuk hidangan saudara mereka yang penuh sesak. Menggunakan ladang sawah kangkung ditanam sendiri dan menggunakan kicap 3 ayam yang hanya terdapat di Terengganu.

Terkini untuk cuba, jadi saya bertanya kepada Hubby untuk membeli kale mee dan sayuran. Kerana tidak ada 3 kichap ayam, saya mengganti dengan kalen manis Jalen. Saya sangat suka mencuba resipi keluarga dari generasi ke generasi.

Resipi Mee Talam Kampung

Resipi yang mudah dan cepat disediakan. Sekala masakan masakan sekala yang sederhana membolehkan kita menikmati masakan lazat penduduk desa yang merendah diri ….

Bahan bahan :

  • 1 pek mee kuning
  • 5 ulas bawang putih – ketuk
  • Sedikit udang kering – tumbuk kasar
  • Kangkung
  • Kicap cap 3 ayam – saya guna kicap manis Jalen
  • Sedikit gula

Cara membuat :

  1. Minum minyak dan tumis bawang putih supaya wangi. Masukkan udang kering dan huru-hara serta-merta sehingga bau.
  2. Masukkan juga cili kisar dan kacau goreng jadi masak, letakkan sedikit air sehingga cili tidak hangit. Biarkan supaya air mendidih serta-merta.
  3. Masukkan mee dan kacau rata. Juga termasuk kale sayuran. Masukkan air jika nasi tidak cukup lembut. Akhir sekali, masukkan kicap dan sedikit gula. Kacau adalah benar dan bersedia untuk berkhidmat.

Nota :

Garam boleh dimasukkan jika udang kering tidak masin. Saya tidak menggunakan garam secara langsung kerana ia mempunyai rasa masinnya yang cukup.

Resepi :