Resepi Roti Sarang Lebah Sukatan Cawan

Resepi Roti Sarang Lebah – Telah lama saya melihat Roti Sarang Lebah menjadi virus di kalangan peminat masakan dan blogger masakan di blog. Tapi tak buka hati pun, untuk membuatnya. Saya sebenarnya agak tidak suka apa yang basah dan berkuah atau belengas dipegang. Melihat sosok roti yang bertakung menjadikan saya selera menjadi mati. Tapi kalau Juita mencadangkan untuk membuat Roti Sarang Lebah, saya terus setuju.

Resepi Roti Sarang Lebah
Gambar Roti Sarang Lebah

Resepi Roti Sarang Lebah

Jom layan resepi yang kami gunakan hari ini. Untuk roti seperti yang kami buat hari ini, kami menggunakan 2 adunan dengan setiap biji lebih kurang 20 gram. Ada baki lagi 3 biji yang tak muat loyang 9 inci, kami bakar dalam bekas aluminium pie yang kecil. Jom layan resepi di bawah ini.

Bahan doh :

  • 2 cawan tepung roti  – boleh juga guna tepung gandum
  • 1/2 sudu teh dry yis
  • 1/4 sudu teh garam
  • ½ sudu teh baking powder
  • 1 sudu besar gula pasir
  • ¼ cawan plain yogurt – suhu bilik
  • ¼ cawan minyak sun flower/minyak jagung
  • 1/2 cawan air suam

Bahan Tabur :

  • Almond flakes
  • Sunflower/pumpkin seeds
  • Butterscotch

Bahan Sapuan :

  • Kuning telur
  • Susu cair
  • Esen vanila
  • Sedikit pewarna kuning telur

Cara memasak :

  1. Larutkan yis dan gula dalam air panas dan biarkan berbuih.
  2. Dalam mangkuk adunan, garukan garam, tepung gandum, baking powder dan kacau sebati.
  3. Masukkan campuran yogurt dan yogurt ke dalam mangkuk adunan dan kacau sedikit dengan sudu supaya kurang melekat pada tangan.
  4. Uli dengan tangan sedikit dan masukkan minyak dengan sedikit demi sedikit dan teruskan menguli doh sehingga tidak lekat di tangan. Saya hanya mengulinmenggunakan mixer jer.
  5. INGAT..cara ulinya jika tak ada BM adalah macam nak sental baju zaman dulu dulu (zaman tak de washing machine basuh kain kat sungai), tolak tarik tolak tarik menggunakan penumbuk lagi bagus.
  6. Uli sehingga doh menjadi elastik. Lagi lama lagi bagus dan lagi gebus roti kita nanti.
  7. Bila rasa dah puas uli, biarkan doh naik 2x ganda di tempat sikit panas atau tertutup macam dalam oven atau microwave yang TAK di ON.
  8. Bila doh dah naik, tumbuk tumbukkan supaya keluar anginnya
  9. Sapukan tangan anda dengan minyak dan ambil doh sebanyak buah langsat atau mata kucing (dalam 20 gram) dan susunkan rapat di dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak.
  10. Buat sehingga habis. Memang doh lembik tetapi jangan risau jika melekat sapukan tangan anda dengan minyak jer. Biarkan doh naik 2X ganda. Lumur bahan sapuan. Pastikan sapuan ini tidak meleleh ke dasar loyang kerana ia akan menjadikan roti anda melekat dan susah ditanggalkan apabila sudah masak.
  11. Taburkan dengan biji labu dan serpihan almond jika suka dan biarkan pula dohnya rehat naik 2x ganda sekali lagi. Sementara menunggu doh naik ON oven pada suhu 180-200C api atas bawah.
  12. Pastikan ketuhar betul betul panas, baru masukkan loyang. 10 minit pertama guna api bawah jer, 5 minit terakhir pakai api atas bawah.
  13. Bakar selama 10-15 minit. Keluarkan dari oven dan cepat cepat tuangkan butterscotch di atasnya. Sedia untuk disajikan.

Nota :

  1. Doh memang lembik. Jangan tambah tepung, cuma sapukan tangan anda dengan minyak masa nak bahagian part doh kecik kecik.
  2. Tak payah bulat bulat sangat pun, sekadar lebih kurang sebab nanti ia akan bulat sendiri bila naik.
    pastikan ketuhar benar benar panas supaya ia lembut kapas kapas.
  3. JANGAN bakar terlalu lama kerana nanti keras
  4. Kalau tak habis makan tu simpan roti dalam wadah ketat udara atau balut pinggan anda dengan plastik kemas kemas

Bahan bahan :

  • 1/2 cawan gula perang
  • 1/2 cawan whipping cream (kalau tak de boh jer susu cair)
  • Secubit garam
  • 1/2 sudu kecil vanilla essence
  • 25 gram butter

Cara memasak :

  1. Cairkan mentega dalam periuk yang kecil, masukkan gula perang, kacau selalu sehingga melembutkan gula @ larut sepenuhnya dan berbuih. Tuangkan krim cambuk perlahan2 sambil mengacaunya.
  2. Masukkan vanila dan apabila semuanya sembema api dan tuangkan dalam bekas tahan panas, sedikit sejuk dan sedia untuk digunakan sebagai topping.

Nota :

Pastikan semua bahan disediakan berhampiran dapur kerana sos ni cepat hangus jika di tinggalkan. Awas masa nak tuang krim sbb gula ni panas sangat.