Resepi Pandan Layer Cake Mudah

Resepi Pandan Layer Cake – Malam ini walaupun badan letih, mata dah tidak boleh dibuka tetapi saya ni gnarly giler. Masih nah teruskan projek penyediaan Kek Pandan Layer yang dah menawan. Oleh kerana aduan saya, 100gram muncul 10gram. Hairan mengapa kastard ni tidak tertumpu begitu tebal, apabila resepi belukar kemudian diedarkan. Dah tahu untuk membuat kesilapan, jenis katak panik.

Resepi Pandan Layer Cake
Gambar Pandan Layer Cake

Nampaknya dulang 90gram lagi jadi jer, mahu lah kastard yang tidak ketul ketul. Ini adalah untuk bekerja dalam keadaan separuh hati dan separuh minda. Badan kesupayaan ini dengan kekuatan minda tidak sekata. Suatu ketika, sekali gus, kek Pandan Layer pernah menjadi idola hati. Direndang terutamanya apabila dimakan sejuk sejuk tetapi kini sudah lama bertahun-tahun juga saya tidak memakannya.

Apa kata orang? Musim tahunan jer. Dari awal lagi, saya bukanlah salah satu giler dengan kuih kuih moden ni, jika ada di depan mata, saya akan menyentuh dia tetapi jika nak kena, ia bukanlah leerr. Gadis kampung berkata.

Resepi Pandan Layer Cake

Anak-anak saya berkata saya penduduk kampung mereka adalah orang bandar. Sesungguhnya, tetapi saya bangga sebagai anak kampung, mempunyai semangat yang hebat dan rajin berusaha untuk mendapatkan apa yang dilakukan dengan kadar peluh sendiri. hahaha memuji dirinya pagi ini kerana malam tidur dengan muncung. Jom layan resepi di bawah ini.

Bahan bahan Kek :

  • 5 biji telur Gred A
  • 160 gm gula
  • 125 gm tepung gandum*
  • 1 sk baking powder* (*disatukan dan diayak)
  • 75 gm minyak jagung
  • 15 gm ovallate
  • 1 sk paste pandan
  • 2 sb susu segar/cair

Bahan bahan Kastard :

  • 1050 gm santan ( 200ml santan kotak + air)
  • 225 gm gula
  • 10 gm serbuk agar agar
  • 1 sk paste pandan
  • 100 gm tepung Hoen Kwee (warna hijau)
  • 75 ml jus pandan (kisar 4 daun pandan dgn 75ml air dan tapis)
  • Secubit garam

Cara memasak untuk Kek :

  1. Bawa telur, ovalatte, gula dan tampal pandan. Pukul sehingga bunga dan gebu. Keluarkan kelajuan dan letakkan tepung sedikit demi sedikit sehingga habis. Tambah juga susu. Ramping.
  2. Masukkan minyak jagung dan kendur. Tuangkan dalam saiz timah (8 x 8 x 3) yang telah penyapu dengan pad mentega dan asas dengan kertas. Berus juga permukaan kertas dengan mentega.
  3. Bakar dalam ketuhar yang dipanaskan pada suhu 175C selama 30 minit. Apabila masak keluarkan dari ketuhar dan sejuk.
  4. Kurangkan kek sedikit dengan memotong pinggir kek supaya menjadi (7 x 7) inci. Kemudian potong secara melintang ke dalam 3 kepingan dengan pisau serrated.

Cara memasak Kastard :

Campurkan semua bahan untuk castor dalam kesan tahan panas. Masak ke atas air mendidih (dandang berganda), gunakan garpu, huru-hara sehingga tebal dan berkilat. Matikan haba dan biarkan sejuk sebelum dilapisi.

Cara memasak Kek Pandan :

  1. Gunakan timah 8 x 8 x 3 inci. Tuangkan 1/3 cacah ke dalam kuali dan rata. Kemudian letakkan 1 lapisan kek di atas istana dan tekan sedikit.
  2. Tuang lagi 1/3 kastad ke atas kek. Kemudian kot dengan sekeping kek lain. Ratakan biar memenuhi bahagian yang kosong di sekeliling loyang. Lay lagi dengan kek dan kemudian kastard dan berakhir dengan kek. Isikan ruang ruang tepi dengan lebih banyak kastard.
  3. Kemudian letakkan dalam kes yang sejuk sekurang-kurangnya 1 jam. Keluarkan kek dari rujukan dan salut dengan kelapa kering, jika suka. Dengan cara itu, kita bolehlah tutup kekurangan kek yang ada.
  4. Bahagian atas istana di atas dan di bawah. Ini bermakna bahawa ni bermula dengan bhg kastard dan berakhir dengan.
  5. Simpan dalam sejuk selama 1 jam dan potong dan sajian semasa sejuk.

Nota :

Gunakan tin utk membakar kek tadi, cuci tapi tak payah guna sabun, cuma buang kerak2 yg tertinggal, lepas tu keringkan, kerana saki baki mentega yg kita guna utk mengris tin tu masih ada dan ini memudahkan kek yg telah dilapis dengan kastard utk dikeluarkan.

Leave a Comment