Resepi Marble Cake Sukatan Cawan

Resepi Marble Cake – Saya memang suka makan kek terutamanya kek yang biasa macam mentega kek atau marble kek. Kek itu mestilah agak lembab lembab, baru sedap pada saya selera. Bila melihat bahan bahan yang digunakan dalam resepi ini sangat mudah, saya terus menyalin resepi ke dalam ipad dan bercadang untuk mencoba membuatnya sendiri kemudiannya.

Resepi Marble Cake
Gambar Marble Cake

Kebetulan hari ini, saya mengambil cuti kecemasan atas sebab sebab tertentu, duduk rumah tidur bangun tidur bangun, membosankan betul. Ingat kot boleh masuk ke pejabat tengah hari, tetapi sampai petang juga sudah selesai urusan. Nak memasak pun, hari ini telah diberitahu bahawa tiada bekalan air di Lembah Klang sehingga esok pagi, jadi tak mahu masak. Susah nak membasuh pinggan mangkuk pulak nanti. Kena simpan udara untuk kegunaan yang penting penting sahaja.

Tetapi masalah sikit lah, bila buat kek dan kuih muih, anak anak tak suka suka berbanding dengan saya memasak lauk pauk atau pasta. Nanti saya sendiri lah kena menghabiskannya. Kalau hari kerja, boleh juga dibawa ke pejabat untuk menjamu teman kawan.

Tapi ya la, sejak kecil saya memang suka buat kek dan biskut. Sejak sekolah rendah lagi saya dah mula membuat kek sendiri. Hahaha ingat lagi kek bantat masa tu sebab tak tahu rupanya periuk perlu dipanaskan dulu. Dulu dulu cuma guna sabut kelapa yang dibakar dan diletak atas tudung periuk. Kalau biskut, memang keras giler sebab hanya guna tepung gandum semata. Sekarang barulah tahu, yang tepung jagung, tepung kastard dan lain lain diguna untuk melembutkan biskut. Itulah kenangan masa kecil kecil di Kampung Tangok.

Resepi Marble Cake

OK lah sebab nak buat juga, saya terpaksa hanya membuat 1/2 adunan sahaja. Takut banyak pulak yang perlu dibelanjakan sendiri. Rosak lah diet yang baru bermula. Memang sedap, memang gebu, memang lembab dan yang penting memang mudah menyediakannya. Saya tak meletakkan apa topping kerana memang tidak suka. Kalau untuk makan sendiri, rasa macam membazir lah pulak. Jom layan resepi di bawah ini.

Bahan bahan :

  • 250 gram mentega
  • 250 gram gula kastor
  • 250 gram tepung gandum, diayak
  • 8 biji telur gred A
  • 1 sudu besar ovallate
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1sudu besar coklat emulco
  • 2 sudu besar serbuk koko (tak letak)
  • 1/2 sudu besar pes pandan (jika mahu marble pandan & coklat)
  • 2 sudu besar susu pekat manis (optional) 
  • Dusting powder @ gula aising – hiasan

Cara mamasak :

  1. Panaskan ketuhar pada suhu 170C, kanta bulat tin diameter 7 atau 8 inci dengan butter, asas asas tin dengan minyak kertas, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Cairkan mentega dan biarkan seketika sehingga sejuk. Boleh cairkan menggunakan teknik double boil atau menggunakan microvave.
  3. Dalam mangkuk campuran, masukkan tepung yang diayak, kemudian masukkan gula kaster, oval, telur dan susu pekat manis, panggang guna laju perlahan kemudian dinaikkan kelajuan sederhana sehingga semua sebati dalam 3 minit.
  4. Masukkan esen vanila dan mentega yang dicairkan dan diputar lagi dengan kelajuan sederhana sehingga kembang dan gebu dalam 7-8 minit.
  5. Bahagikan kepada 2 bahagian sama banyak dengan ditimbang, 1 bahagian ditempatkan pandan paste, kacau rata. Boleh juga jika mahu dibiarkan kosong sahaja.
  6. 1 bahagian lagi diletak coklat emulco dan bubuk koko, kacau sebati.
  7. Sudu 3 sudu besar setiap satu bahagian secara berselang seli antara adunan pandan dan coklat. Mulakan di bahagian tengah timah, sehingga siap.
  8. Bakar selama 40 – 45 minit atau hingga masak. Keluarkan kek dari ketuhar dan biarkan di dalam tin selama 10 minit sebelum dikeluarkan dan sejukkan atas jaringan.
  9. Ayak serbuk debu atau gula yang asid sebagai hiasan, jika suka. Boleh dihidangkan. Boleh juga dibelah dan disapu Nutella di setiap lapisan, jika suka.

Bahan Ganache Coklat :

  • 300 gm krim tenusu / Tebal Tebal
  • 30 gm sirap glukos / sirap kencana (Golden Syrup)
  • 500 gm coklat gelap ~ hiris halus

Cara memasak :

  1. Didihkan krim dan glukos sirap.
  2. Tuangkan dalam bekas yg mengandungi coklat gelap.
  3. Kacau rata hingga coklat larut sepenuhnya

Bahan Krim Coklat :

  • 180 gm Ganache Coklat ~ ambil dari adunan di atas
  • 150 ml whipping cream ~ guna Rich

Cara memasak :

Putar krim sebat sehingga kembang. Campurkan Ganache Coklat dan kacau rata.