Resepi Kuih Kaswi Keladi

Resepi Kuih Kaswi – Haaa yang ni Kuih Kaswi Keladi versi Lara. Ya lah, baca resepi dah betul tapi tak berhati hati. Bila dah siap dimasak atas dapur dan dah dimarblekan, tinggal nak dimasukkan ke dalam pengukus, baru terperasan, tertonggok 2 kotak santan yang masih tersenyum melihat saya yang sedang mencnganga mulut. Alamaak macam mana ni, kaswi saya telah ketiadaan santan.

Resepi Kuih Kaswi
Gambar Kuih Kaswi

Huhuhu dalam detik cemas begitu, apalagi yang terfikir selain dari ambik santan dan terus tuang ke dalam loyang. Bila dah dikacau kacau rata, dah marah lah marmer yang dibuat tadi. Sepatutnya ia berselang seli putih dan ungu. Apa apa pun setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya kerana dek penangan 2 kotak santan pekat ke dalam adunan, itu menjadi teramatlah lemak lemak dan sesuai untuk mereka yang terlebih atau kurang dari kolesterol badan.

Resepi Kuih Kaswi

Alhamdulillah kerana rasanya lebih sedap dek kelaraan diri sendiri. Nampak tak teksturnya tu ada ketulan ubi keladi kerana saya memotong dadu lebihan ubi keladi dan campakkan sekali karena tak ingin membazir. Jom layan resepi kuih di bawah ini.

Bahan bahan (loyang 10x10x3) :

  • 180 gm tepung beras
  • 120 gm tepung ubi
  • 70 gm tepung jagung
  • 260 gm gula pasir-(gunakan 215g)
  • 1200 ml santan [400 ml santan kotak + 800 ml air]
  • 300 gm keladi tanpa kulit [rebus hingga empuk dan toskan airnya]
  • 1 sudu teh esen keladi
  • 2 sudu teh air kapur
  • 1/2 sudu teh garam
  • Pewarna ungu secukupnya

Cara memasak :

  1. Kisar keladi yang siap direbus dengan udara (ambil udara dari sukatan di atas). Satukan keladi dengan semua bahan lain, kecuali pewara ungu. Tapis jika perlu.
  2. Masakkan adunan hingga pekat sedikit. Asingkan sebanyak 500 gm dan warnakan ungu.
  3. Sapu minyak pada loyang saiz 10x10x3 dan tuangkan adunan putih dan ungu secara berselang seli.
  4. Kukus adunan selama 40 minit dan sejukkan kuih sebelum dipotong.

Leave a Comment