MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi

Resepi Homemade Beef Burger

Resepi Homemade Beef Burger – Tiba tiba jer teringin nak membuat burger buatan sendiri semuanya gara gara terpandang burger gambar yang disiarkan di blog. Saya pun bertanya dengan Pak Cik Google camner caranya nak menyediakan burger buatan sendiri yang sedap dan dalam masa yang sama berkhasiat lah.

Resepi Homemade Beef Burger
Gambar Homemade Beef Burger

Tapi kalau dah diletak sos dan keju bagai, mananya nak datang khasiat, tambah berat lagi ada. Sampai rosak threadmill, tak juga mulai beroperasi kekili threadmillmill yang bagus untuk umur macam saya ni. Apa apa pun, saya pasti akan berdiet satu hari nanti.

Daftar Isi

Resepi Homemade Beef Burger

Burger yang sedap dan juicy ini saya namakan Beef Burger sebabnya saya main campak jer ikut apa yang ada dalam peti ais dan dapur di rumah kami. Sukatan pun agak agak agak. Boleh lah sisukan? Lagipun tak apa lah, asalkan saya gembira, ada aku kisah? Cik Zah tak kisah nyeer … Sedap burger ini, jauh lebih sedap dari burger di Mc D tu. Burger yang sedap mesti berair, tebal tetapi lembut … hmmm yummy yummy …. yeaah. Jom layan resepi dulu.

Bahan bahan :

  • 1 kg daging kisar
  • 5 sb serbuk roti
  • 1 bawang besar – cincang 
  • 2 ulas bawang putih – cincang
  • 1 cili merah – cincang
  • 2 sudu kecil sos (worcestershire, fish sos, soy sos, tomato ketchup)
  • 1 sudu kecil garam
  • 1/2 sudu kecil black pepper
  • Fresh parsley (atau basil/daun ketumbar)
  • 1 telur – pukul sedikit
  • 1 sudu besar BBQ sauce (opsyenal)

Bahan lain :

  • Roti wholemeal
  • Buah Tomato
  • Daun Salad
  • Kepingan cheese

Sos :

  • Sos cili
  • French’s mustard
  • Mayonis

Cara memasak :

  1. Satukan semua bahan ke dalam mangkuk dan gaul rata dengan tangan. Jangan terlalu gaul. Bahagi kepada beberapa bahagian. Bentukkan bulat dan leper menjadi burger yang tebal.
  2. Panaskan pan dengan sedikit minyak zaitun dan masak dalam 5 minit untuk setiap permukaan dengan sentiasa dibalik balikkan supaya masak rata terutamanya jika dibentuk tebal.
  3. Lumurkan sos BBQ di atas burger tadi, jika suka. Kemudian letakkan daging burger dan tuang sos. Lapis kepingan keju, diikuti sayuran seperti tomato, bawang besar dan salad. Tutup dengan roti atas dan sedia untuk dimakan.
  4. Hmm … sedap dimakan panas panas dan kepingan keju juga akan meleleh …
  5. Sekiranya terdapat lebihan, boleh disimpan di dalam peti sejuk samada secara mentah atau selepas dimasak. Simpan di dalam bekas kedap udara dan dilapisi dengan bungkus melekat sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk.

Nota :

Boleh juga di saute bawang besar dan garam dengan sedikit minyak zaitun dan kacau.