MyResipi.info | Jom Kongsi Resepi

Resepi Donut Kentang Sukatan Cawan

Resepi Donut Kentang – Saya tertarik untuk membuat Kentang Donut setelah terbaca banyak cerita mengenai keenakan dan kegebuan donut ini. Lebih-lebih lagi apabila membaca tulisan ini yang sangat sangat sedap, ini dikatakan paling baik sekali lagi. Sudah tergoda dengan tulisannya menyebabkan saya ke dapur untuk membuat donat pagi minggu walaupun hajat asal nak membuat puding karamel dengan coklat. Alahaai tertangguh lagi lah projek yang memang dah lama tertangguh.

Resepi Donut Kentang
Gambar Donut Kentang

Pagi ini, saya juga membuat Kuih Bakar Pandan. Jadi sementara kuih bakar pandan dibakar di dalam oven, saya mulalah menyediakan dan mengadun Donut Kentang. Kira ngam muh lah, kuih bakar masak, doh donut pun sedia untuk dikerjakan. Perancangan tu penting juga dalam bab masak memasak ni terutama orang macam saya yang selalu terjejar kejar masa.

Banyak petua yang diberikan oleh Puan Fatmah, tuanpunya resepi ini membantu orang yang baru belajar membuat donat seperti saya sendiri. Yang bestnya kita tak perlu tunggu lama untuk donut ni, hanya istirahatkan sekejap jer. Donut ini memang sangat sedap dan sangat gebu. Yang pasti memang “resepi penjaga” lah. Menyediakannya juga sangat cepat, jom sama sama buat donat untuk hidangan keluarga.

Resepi Donut Kentang

Saya perlu belajar cara yang betul untuk menjadikan donat berbentuk bulat cantik. Satu adunan resepi ini boleh menghasilkan 22 biji donut yang gebuuu. Tak habis, boleh simpan dalam freezer. Boleh tengok resepi yang saya dah ketahui dengan bahasa mudah untuk rujukan sendiri di masa depan kat bawah ni.

Bahan bahan :

  • 500 gram tepung berprotein tinggi/gandum
  • 50 gram susu tepung
  • 11 gram yis kijang
  • 200 gram kentang, kukus, haluskan dan dinginkan
  • 100 gram gula pasir
  • 75 gram mentega/marjerin
  • ½ sudu kecil garam
  • 4 biji kuning telur
  • 100 ml air sejuk dari peti ais

Cara memasak :

  1. Dalam mangkuk besar, tepung gandum tepung, gula, susu tepung, yis dan digaul rata.
  2. Masukkan kentang halus, kacau rata terlebih dahulu sebelum dituang telur dan sejuk udara. Uli hingga rata dan setengah elastik.
  3. Selepas itu, baru dimasukkan mentega dan garam, uli terus hingga menjadi elastik. Rehatkan selama 15 minit.
  4. Bahagi doh hingga 50 gram dan dibulatkan licin. Rehatkan lagi selama 15 minit sehingga berkembang.
  5. Buatkan lubang di tengah tengah dengan gerakan memutar dan segera digoreng dalam minyak sederhana panas sehingga berwarna kuning keperangan.
  6. Angkat dan toskan. Tabur dengan gula kaster atau hias dengan coklat.
  7. Jika mahu disimpan, boleh juga digoreng separuh masak.

Petua :

  1. Sediakan semua bahan yang diperlukan terlebih dahulu sebelum mula mengadun.
  2. Aturannya yang perlu dipatuhi, tidak boleh bertemu dengan majerin atau garam kerana dikuatiri akan mematikannya. Masukkan hanya selepas adunan setengah kalis
    Kentang perlu halus dan disejukkan dahulu agar tidak mati.
  3. Uli adunan sehingga licin dan kalis elastik agar menghasilkan donat yang bulat cantik ketika digoreng.
  4. Rehatkan adunan selama 20-30 minit dengan tutup supaya tidak kering.
  5. Buat lubang ditengah dengan gerakan memutar dan terus digoreng dengan api sederhana agar masak rata. Balik balikan apabila satu permukaan sudah kekuningan.

Resepi Yang Kamu Cari :

    resepi donat kentang sukatan cawan